چکیده:
یکی از بزرگترین موانع موجود در تربیت دینی،ناآشنایی متولیان تربیتی،با مبانی اصیل دینی،و ارائه آن به صورت«کما هو حقه»است. مهمترین مسئله امر«ولایت»است؛حقیقت و اساس دین و طریق جریان آن ولایت میباشد،اما هنوز این مسئله به منزلهء اصلیترین مبنا در دین،در میان نخبگان علمی و تربیتی،به ظهور نیافته است.بنابراین،پرداختن به هرگونه تربیت دینی و الهی،جز با شناخت حقیقت و ولایت،امکانپذیر نیست! بر این اساس،در این مقاله ابتدا مفاهیم تربیت از دیدگاههای مختلف مطرح،و مباحث ولایت،تربیت ولایی و مبانی اصولی این نوع تربیت،ارائه و آنگاه آثار این تربیت در زندگی انسان تبیین میشود.روش مورد استفاده در انجام این پژوهش،تحلیل اسنادی است که براساس آن همهء منابع نوشتاری و غیرنوشتاری مربوط به موضوع شناسایی،و انجام نمونهگیری هدفمند،دادههای لازم از طریق فرمهای فیشبرداری گردآوری میشوند.دادههای گردآوری شده با استفاده از شیوههای کیفی طبقهبندی و تحلیل شده است.و نتیجهگیری لازم به عمل خواهد آمد
خلاصه ماشینی:
"اکنون پرسشهای اساسی دیگری در این مرحله مطرح میشود؛شناخت و معرفت خدا چیست؟کمال توحید و اخلاص چگونه حاصل میشود؟و چه رابطهای با شناخت اولیای خدا و پذیرش ولایت دارد؟!به این منظور،بیشتر پاسخهای خود را در مباحث استاد میر باقری مییابیم که در ذیل به طور خلاصه بدآنها اشاه میگردد: مقام توحید(مقام ولایت)کمال نهایی خلقت غایت و مقصودی که انسان باید به آن راه پیدا کند و به آن مقام برسد،چیزی جز مقام توحید نیست.
اما دلایل ولایتپذیری الهی برای چیست؟،ریشههای این مسئله را میتوان به پنج صورت تبیین کرد: آزاد شدن عقل از زندان دنیا و مادیات عقل در محدودهء دنیای مذموم زندانی گشته و فقط منفعتهای مادی دنیایی را میطلبد و انسان را از یاد خدا غافل و به سوی گناه میکشاند؛همان دنیایی که امیر المومنین علیه السلام آن را سه طلاقه میکند و باطن آن مرداری است که ستمکاران مانند سگان به جان این مردار بد بو میافتند.
4. نورانی کردن ارتباطات در این عالم،به ویژه ارتباطات انسانی در بستر محیط اجتماعی،اگر روابط و تعلقات اجتماعی،اندیشهها و رفتارهای اجتماعی فرد و همچنین ارتباطات تاریخی او با امام علیه السلام هماهنگ شد و ناپاکیها و ناخالصیها برطرف شد،آنگاه عالم مسخر او میشود؛بنابراین، در تصرفات انسان بر محور امام علیه السلام،همهء عالم نورانی میشود و این همان جریان نور ولی الله و امام علیه السلام است؛آن نوری که خدا خلق کرده است،نازل میشودو در مراتب مادون جریان پیدا میکند و همهء عالم نورانی میشود."