چکیده:
هدف:بررسی توامندی رشته کتابداری و اطلاعرسانی است که چناچنه با نگاهی نو به آن نگریسته شود میتواند قابلیتهای خود را نشان دهد. روش:روش بهکار گرفته در این مقاله تاریخی و درعینحال مقایسهای است.در روش تاریخی به سابقه رشته کتابداری و اطلاعرسانی توجه شده و در روش مقایسهای آن را با رشتههای دیگر مقایسه شده است. یافتهها:یافتهها نشان میدهد که کتابداری و اطلاعرسانی با مفهوم نو میتواند به تشکیل دانشکدهای با حداقل 7 رشته بیانجامد.این رشتهها شامل گروه مرجع،گروه فنآوری اطلاعات،مدیریت و بهرهوری اطلاعات.یادمانهها(آرشیو)و نسخ خطی و...میشود.
خلاصه ماشینی:
"دست کم دو حوزه نشر و مدیریت دانش از حوزههایی است که ارتباط بسیار زیاد با رشته کتابداری و اطلاعرسانی دارد زیرا در حوزه نشر بدیهی است که مؤلف که مینویسد عمده- ترین انتظارش این است که مطالبش بازیابی و خواند شود و به تبع آن ناشر هم چنین انتظاری دارد که کتابش بیشتر از پیش مورد استفاده قرار گیرد و سهولت بازیابی اطلاعات برای خوانندگان امری جدی باشد.
نگارنده یکی ازاستدلالهای خود را مبنی بر ضرورت اجرای طرح دانشکده شدن رشته کتابداری و اطلاعرسانی آن هم باری دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاهها در کشور و برای این رشته به عنوان اولین رشته دانشگاهی چنین بیان کرده است که اگر در گسترش دانش دانشگاهی،ما معتقد به همکاری صنعت و دانشگاه هستیم و قبول داریم که صنعت باید پشتیبان دانشگاه باشد و دانشگاه نیز نیروهای مورد نیاز صنعت را همانگونه که میخواهد و بازار کرا،آن را طلب می- کند تربیت کند،در حوزههای علومانسانی،صنعت تعریف خاص خود را دارد.
اهم دروس اصلی عبارتند از: *سازماندهی دانش و اطلاعات(1،2،3،4) *ذخیره و بازیابی *فناوری اطلاعات/ ICTṣIT (آزمایشگاهی) *نمایهسازی و چکیدهنویسی *نرمافزار و چگونگی ساخت آن(کار عملی) *ایجاد وبسایت/وبلاگ(کار عملی) *دادهکاوی *کتابخانههای دیجیتال:موانع و مشکلات/کتابخانههای دو منظوره (هیبرید) *چند رسانهایها(تولید و استفاده) *بازیابی اطلاعات:نقد روشهای موجود *گسترش سواد اطلاعاتی بعضی از تخصصهای مورد نیز از این قرار است: *کتابداری واطلاعرسانی *علوم رایانه(کامپیوتر) *تکنولوژی آموزشی 5."