Skip to main content
فهرست مقالات

ردیف وسیله است هدف جای دیگری ست

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 60 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، ردیف ، نوازنده‌های ، موسیقی ایرانی ، فرهنگ ، موسیقی غرب ، فیلم ، ایرانی ، هنری ، زندگی

خلاصه ماشینی:

"موسیقی غرب جدای‌ از استیلای اقتصادی،سیاسی و اخیرا فرهنگی غرب بر کشورها پیشینهء بسیار قوی‌ام هم از نظر هنری دارد و از یک‌ زمان خاصی با این موسیقی به‌طور آکادمیک و همه‌گیر برخورد شده است به‌طوری که حالا دیگر موسیقی غرب تنها موسیقی غرب نیست چرا که اکنون بسیاری از کشورها از جمله کشورهای شرق دور یا آسیای جنوب شرقی هم‌ موسیقی کلاسیک غربی را به عنوان موسیقی هنری‌ می‌شناسند. یکی از دوستانم در ژاپن می‌گفت در شهر کوچکی در آن‌جا مراسمی به شدت‌ شبیه به چهارشنبه سوری و بعضی مراسم زرتشتی برگزار می‌شود درحالی‌که در جای دیگری از فرهنگ‌شان آتش جای‌ ویژه‌ای ندارد؛و یا چینی‌ها می‌گویند ما آرهو یا«ارهو»را از کمانچه گرفته‌ایم یا«پیپا»را از«بربت»گرفته‌ایم،ولی سؤال این‌ است که«بربت»را از کجا آورده‌ایم؟واقعا نمی‌توان فهمید بعضی چیزها از کجا آمده‌اند؛مثلا صدها ساز کوبه‌ای مانند تنبک در سراسر دنیا هست که البته هرکدام با تکنیک‌های‌ خاص خودشان اجرا می‌شوند،ولی ما نمی‌توانیم مدعی شویم‌ که همهء آن‌ها مطلقا از ما به فرهنگ‌های مختلف سفر کرده‌اند یا به راحتی مدعی شویم که کمانچه سلف ویولن است و تمام‌ عده‌ای می‌ایستند و راحت راجع به این‌که سه هزار سال پیش‌ چه داشته‌ایم و چه پیشرفته بوده‌ایم داد سخن می‌دهند که بله، سیستم آب‌رسانی در تخت جمشید را به وسیلهء کانال‌های‌ قیراندود ساخته بوده‌اند؛پس ما خیلی ملت بزرگی هستیم. و یک جریان‌ بارز دیگر:زمانی که موسیقی‌دان‌های ملی‌گرا مثل بارتوک، اسمتانا و کورساکف از دست‌مایه‌های موسیقی فولکوریک‌ در کارهای‌شان استفاده کردند؛یعنی برای اولین بار آمدند ملودی‌هایی را که پیش از آن با سازهای محلی اجرا می‌شد با ارکستراسیون و در نسبت ارکستر بزرگ اجرا کردند و این‌ صفت«نشنالیستیک»را به همین خاطر به آن‌ها داده‌اند،چون‌ ویژگی کارشان این بوده است که ملودی‌های محلی را ببرند در فرم‌های اروپایی اجرا کنند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)