چکیده:
فنآوری به مثابه موضوع سواد،اجزای متعددی دارد.بهطور مثال، دستاندرکاران علوم کتابداری دست به تدوین شاولودهای مفهومی برای مهارتهایی زدهاند که دریافتن،ارزیابی و استفادهء اطلاعات اهمیت دارند و همگی آنها نیز در همهء تعاریفی که از سواد به عمل میآید وجوه مهمی را تشکیل میدهند.سواد رایانهای تداعیکنندهء نوعی مهارت است که متضمن کارآیی در تعدادی از کاربردهای رایانهای امروز،مثل واژهپردازی و پست الکترونیکی است.از آنجا که فنآوری به سرعت تغییر میکند،مهارتهای کنونی نیز به سرعت کهنه میشوند و راهی برای تبدیل آنها به مهارتهای تازه نیست.راهحل این است که افراد در پی سازگاری با تغییرات فنآوری باشند.این امر مستلزم یادگیری مطالب بنیانی کافی،در حدی است که فرد را قادرمیسازد مهارتهای نوین را به شیوهای مستقل در طول عمر به کار بندد.مقالهء حاضر با بررسی پیشینهء جنبش رایانهای دورههای اوج و افول آموزش رایانهای را بررسی کرده و دلایل آن را برشمرده است.همچننی سیاههای از سطوح مختلف سواد رایانهای ارائه میدهد.در ادامه،ضرورت تقویت این مهارتها در کتابداری و اطلاعرسانی مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
"شوند؛ *و البته باید به کنجکاوی طبیعی دربارهء چگونگی کار این فنآوری قدرتمند و
نامش هرچه که باشد هنوز هم مفهوم سواد رایانهای جذاب است.
آیا این نظر که آنچه باید مردم به عنوان مهارت اصول پایهء رایانهای داشته
"سواد فنآوری اطلاعاتی1"را بر آن داشته است که"تبحر"را به عنوان اصطلاحی که
مدتهاست که برای تعریف سواد ریانهای تلاش شده است.
وی همچنین در این مرحله طرحی چهار سطحی را برای سواد رایانهای پیشنهاد کرد.
نورمن چنین نظر داشت که همه باید حد اقل سطح دوم سواد رایانهای را داشته باشند.
بورک اظهار کرد که تا پایان این دورهء تاریخی،اصطلاحی سواد رایانهای از ارزش خواهد
معمول است،گرچه این واژه غالبا بیانگر سطح بالاتری از معنای سواد رایانهای است
قطب دیگر لشکرکشی برای آشنایی صرف با استفاده از آن است نه چگونگی کارکرد آن.
کاهش علاقهء مردم در این دوره نیز نوعی تمارض علیه ترکیب آن با واژهء "سواد"است.
چهارمین عامل افول جنبش سواد رایانهای میتواند ماهیت خود رایانه باشد.
رایانهای نامید؟گروهی بر این نظرند که استفاده از رایانه برای انجام یک کار خاص مثل
انجام وظایف ساده به این معنا نیست که شخص دارای سواد رایانهای است،بلکه
این بحث میشود که سواد رایانهای به معنای فهم چگونگی طرز کار آن است.
است که سواد رایانهای،شناخت اساسی چگونگی کارکرد رایانه است و برای باسواد
متخصصان یکسانند؟این امر روشن است که تقاضا برای مهارتهای وابسته به رایانه در
آموزشی تلاش میکنند تا سواد رایانهای متخصصان اطلاعرسانی و مدیران این علم را به
وجود کارکنان دارای سواد رایانهای در کتابخانه یک ضرورت است."