چکیده:
با گذشت زمان به اهمیت اطلاعات در سازمانها افزوده میشود.اکنون اطلاعات به عنوان بخشی از یک سازمان درآمده است.بررسی چگونگی عملکرد اطلاعات در قالب تحلیل ساختار اطلاعاتی سازمانها میتواند به اعتلای درک مفهومی در این زمینه کمک کند.مقالهء حاضر، بر آن است که ساختار سازمانها را مرور کرده و اطلاعات را به عنوان بستر و روابط اطلاعاتی سازمانها مورد بررسی قرار دهد.جریان اطلاعات در سازمانها بحثی است که در ادامهء مقاله با تکیه بر مدلهای اطلاعاتی سازمانها و منابع اطلاعاتی درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار دهدو ساختار نظری اطلاعات سازمانی را ارائه نمایند.همچنین به نحوهء بهرهبرداری مدیران سازمانها و افراد دستاندرکار در شناسایی و مدلسازی جریان اطلاعاتی و ویژگیهای این افراد نیز پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"سازمانها با توجه به موقعیت خود و منابع اطلاعاتی گوناگون،ساختارهای ویژهای را شکل میدهند تا بتوانند جریان اطلاعات سازمان را شناسایی و نسبت به بهینهسازی آن اقدام نمایند.
نخست اینکه خود به عنوان اطلاعات،بایستی در اختیار تک تک افراد سازمان قرار گیرد؛دوم اینکه برای تهیه و تدوین قوانین و مقررات به اطلاعات گستردهء محیطی و درون سازمانی نیاز است.
ابزارها و فنآوریها-به لحاظ اطلاعاتی-دو کارکرد عمده دارند:الف*خود به عنوان اطلاعات فیزیکی در طول زمان شکل گرفته و به عنوان تسهیلگر و تسریعکنندهء امرو سازمانی درآمدهاند؛ب)استفاده از ابزارها و فنآوریهای پیچیده(به ویژه فنآوری اطلاعات)در سازمانها نیازمند اطلاعات تخصصی و حرفهای است که کارکنان سازمان بایستی از طریق آموزش به آن دست یابند.
امروزه اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی نیز از جمله منابع اطلاعتی برای سازمانها مطرح شده است که اطلاعات قابل توجهی در اختیار افراد قرار میدهد.
رابطهء یک سازمان با سازمان بزرگتر به فعالیت میپردازد و برای انجام بهینهء کارهای خود به اطلاعات در مورد برنامههای جاری،آینده و جهتگیریها و راهبردهای سازمانی و چشماندازهای کوتاهمدت و درازمدت سازمان مادر نیاز دارد.
در بررسی جریان درون سازمانی و برونس ازمانی اطلاعات،نحوهء انتقال اطلاعات از منابع اطلاعاتی سازمانها به افراد سازمان مورد توجه قرار میگیرد.
یکی دیگر از ویژگیهای ساختار اطلاعاتی سازمانها این است که مرز محیط برون سازمانی که بخش اعظم اطلاعات سازمان را تشکیل میدهد چندان مشخص و محدود نیست.
بنابراین،میتوان به این شکل نتیجهگیری کرد که اطلاعات بستر ارتباطات اجتماعی است و همهء سازمانها-جدای از نوع خود-دارای ساختار اطلاعاتی خاص هستند."