چکیده:
مقالهء حاضر روش علمی و مشکل کتابداری و اطلاعرسانی برای اینکه علمی مدرن باشد را مورد بحث قرار میدهد.مع هذا،بحران معرفت شناسیک علم مدرن در سی سال اخیر به کتابداری و اطلاعرسانی مجال میدهد تا نقشی اساسی در علم پستمدرن ایفا کند.اشارتهایی در ارتباط با این چرخش نیز ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"کتابداری و اطلاعرسانی، روش،و علم پستمدرن راندی ترجمهء محمد خندان چکیده مقالهء حاضر روش علمی و مشکل کتابداری و اطلاعرسانی برای اینکه علمی مدرن باشد را مورد بحث قرار میدهد.
9 نتیجهء چنین نقدهایی ایجاد بحران در فرادهشی بوده که توسط آن دربارهء صدق علم حکم میشده است:نه تنها کتابداری و اطلاعرسانی مدرن به طور معمول با اطلاعات که یک ابژهء تحقیق سیال و متغیر است مشکل داشته،بلکه،در سطحی وسیعتر،روش تحصلی که کتابداری و اطلاعرسانی مدرن سعی داشته علمیت خود را با آن بسنجد دیگر معتبر نیست.
واضح است که اگر کتابداری و اطلاعرسانی ابژه خود را اطلاعات قرار دهد و خود را همچون صورتی از علم بداند،این نسبت جدید علم در کتابداری و اطلاعرسانی در ذیل اطلاعات باز تعریف شود نه تنها شاهد انفجار تقریبا غیرقابل کنترل میزان تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی خواهیم بود،بلکه تکاپوی کتابداری و اطلاعرسانی در جستوجوی یک ابژهء تحقیق ابژکتیو برای همیشه بیوجه خواهد شد.
مسئلهء دیگری که من شدیدا بدان تعلق خاطر دارم ماهیت ابژهها در اطلاعرسانی است:آیا آنها را میتوان همچون ابژههای نسبتا مستقل یا(به زبان روانکاوی)ابژههای محدود یا ابژههای فرارونده توصیف کرد؟هم هنگام،مسئلهء اطلاعات باید گسترش یابد؛مباحث مطرح در علوم زیستشناسیک،فیزیکی،نگرهء ترجمه و ارتباطات روزمره تنها حوزهها را تبیین کنیم تا نسبت جریانهای اطلاعات و هیأتهای رسمی را با توجه به تواناییهای متقابلشان در تعدیل یکدیگر تدوین نماییم.
مع هذا،من بحث کردهام که اطلاعات نقشی اساسی در علم پستمدرن-به منزلهء یک علم انتقادی-ایفا میکند؛و لذا کتابداری و اطلاعرسانی درمییابد که ابژهء تحقیقاش برای عملیت خاص خودش اساسی است."