Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه ها و جامعه باز (پوپر، سوروس و اطلاعات دیجیتال)

نویسنده:

مترجم:

ISC (24 صفحه - از 81 تا 104)

کلیدواژه ها :

نظام‌های اطلاعاتی ،کتابخانه‌ها ،مطالعهء تطبیقی ،نظام‌های باز ،جامعهء باز ،سوروس ،پوپر ،اطلاعات دیجیتال

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، کتابخانه‌ها، سوروس، پوپر، اینترنت، سوروس و اطلاعات دیجیتال، جامعه، سواد دیجیتالی، کتابداران، جامعهء باز

این مقاله به بررسی نقش کتابخانه‌ها و خدمات اطلاع رسانی در ارتقاء جامعه باز که توسط کارل پوپر و جورج سوروس مطرح شده‌ می‌پردازد پس از بحث اجمالی در زمینه ماهیت جامعه باز به نقشی‌ که توسط دانش و اطلاعات،فنآوری جدید،خصوصا اینترنت و تفکر نقادانه و سواد دیجیتالی در توسعه این نوع جامعه ایفا می‌کند، پرداخته می‌شود.نقش کتابخانه‌ها و کتابداران با توجه به هفت اصل‌ کلی پیشنهادی زیر نتیجه گیر شده است:فراهم ساختن دسترسی‌ به منابع گسترده متنوع بدون محدودیت منفی یا سانسوی،فراهم‌ ساختن راهنمایی مثبت در زمینه منابع بر اساس معیارهای باز و واقعی؛تشخیص اینکه گر چه جریان آزاد اطلاعات ضروری است،اما کافی نیست؛تشخیص اینکه تهیه اطلاعات واقعی گر چه ارزشمند است‌ ولی کافی نیست؛نیاز به توجه خاص بر تأثیر فن آوری‌های ارتباطات‌ و اطلاعات جدید به خصوص اینترنت؛ارتقاء تفکر نقادانه و سواد دیجیتالی؛نیاز به توجه صریح و روشن بر ارزش‌های اخلاقی‌ کتابخانه‌ها.

خلاصه ماشینی:

"کتابخانه‌ها و جامعهء باز؛پوپر، سوروس،و اطلاعات دیجیتال لین رابینسون و دیوید بادن‌ ترجمهء نرگس محمد علیپور و فریبرز درودی‌ چکیده این مقاله به بررسی نقش کتابخانه‌ها و خدمات اطلاع رسانی در ارتقاء جامعه باز که توسط کارل پوپر و جورج سوروس مطرح شده‌ می‌پردازد پس از بحث اجمالی در زمینه ماهیت جامعه باز به نقشی‌ که توسط دانش و اطلاعات،فنآوری جدید،خصوصا اینترنت و تفکر نقادانه و سواد دیجیتالی در توسعه این نوع جامعه ایفا می‌کند، پرداخته می‌شود. کتابخانه‌ها در جوامع آزاد از مفاهیم و رویکردهای اساسی جامعهء باز تاکنون شش اصلی کلی را بیان کرده‌ایم که‌ می‌تواند کتابخانه‌هایی را که دنبال حمایت و ایجاد و حفظ جوامع آزاد هستند راهنمایی کند: *فراهم سازی دسترسی به گسترده‌ای از منابع مختلف بدون محدودیت‌های منفی یا سانسور؛ *فراهم سازی راهنمایی مثبت،بر اساس معیارهای باز و واقعی مربوط به منابع‌ مناسب مطابق با وضعیت و نیازهای افراد؛ *تشخیص اینکه جریان آزاد اطلاعات اگر چه ضروری است،کافی نیست؛ *تشخیص دیگر اینکه فراهم سازی اطلاعات واقعی اگر چه ارزشمند است،کافی نیست؛ *نیاز به توجه خاص در رابطه با اثر فن آوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات،به ویژه‌ اینترنت؛ *ارتقاء تفکر انتقادی در حوزهء فعالیت سواد اطلاعاتی یا دیجیتالی. این بدان معنا نیست که کتابداران مدافع‌ این دیدگاه باید همهء دانش سنتی را رد کنند؛بر عکس،نقش حائز اهمیتی که می‌توان‌ در مورد آن بحث کرد،رابطهء مستمر منابع و فنون کاملا جا افتاده در مقابل آن دسته‌ افرادی است که استدلال می‌کنند که فقط فن آوری‌های جدید می‌تواند منابع با ارزش را فراهم آورد،و نیز بدین معناست که کتابخانه‌ها نه تنها باید توجه خود را به میراث ملی و بومی و فرهنگی خود معطوف کنند،بلکه این امر باید یکی از عملکردهای اصلی آنها باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.