چکیده:
با توجه به گستردگی جامعهء اطلاعاتی و تغییرات اساسی و زیر بنایی که جامعهء اطلاعاتی با خود به همراه دارد،باید دید که رسانههای جمعی از جمله روزنامهها چه واکنشی میتوانند از خود نشان دهند تا زمینهء لازم برای ورود به این جامعه را فراهم و افکار عمومی را با زوایای گوناگون این جامعه آشنا سازند.تحقیق حاضر بر آن است تا با تحلیل مطالب و بررسی آماری روزنامههای کثیر الانتشار ایران،میزان و نحوهء انعکاس اخبار و مطالب مربوط به جامعهء اطلاعاتی را مورد واکاوی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی بر حسب مطالب منتشر شده به تفکیک عنوان روزنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آنجایی که خی دو محاسبه شده مساوی با 29/74 میباشد،و بزرگتر از خی دو جدول برابر با 11/70 است با 59%اطمینان و 5 (1-6)fd پس بین میزان استفاده از مطالب جامعهء اطلاعاتی و نوع روزنامه رابطهء معنی داری وجود دارد و فرضیهء مورد نظر تأیید میشود.
توزیع فراوانی بر حسب مطالب مربوط به آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق با جدول شمارهء 7 از مجموع 03 مطلب منتشر شده در زمینهء آموزش مشاهده میشود که استفاده مدارس و دانشگاهها از فن آوری اطلاعات با 61 مورد برابر با 35/3 درصد بیشترین مطالب منتشره را به خود اختصاص داده است.
نتیجه یافتههای تحقیق حاضر با توجه به اهمیت موضوع در سطح جهانی و اهمیت آن برای ایران نشان میدهد که از میان روزنامههای مورد بررسی،و از میان 565 مورد به دست آمده،روزنامههای شرق با 92 درصد و اطلاعات با 91/6 درصد بیشترین فراوانی مطالب مورد بررسی را به خود اختصاص دادهاند که نشان دهندهء اهمیت دادن این روزنامهها به مطالب مربوط به جامعهء اطلاعاتی است.
از آنجایی که مسئلهء جامعهء اطلاعاتی دارای اهمیت فراوانی است و سخن سردبیر و سرمقاله در روزنامه دارای اهمیت است و پرداختن به مسئلهای از طریق آن اهمیت موضوع را خاطر نشان میسازد،با این حال بررسی انجام شده نشان میدهد که فقط 1/1 درصد مطالب مورد بررسی در این قسمت جای گرفته است و نشان میدهد که به موضوع اهمیت کافی و لازم نشان داده نشده است،البته مسئلهای قابل ذکر این است که در آن زمان موضوع انرژی هستهای ایران در سطح جهانی مطرح شده و بیشترین توجه روزنامههای فوق به آن مسئله بوده است(جدول 2)."