چکیده:
در این مقاله فعالیتهای حل مساله، که متضمن پالایش، ایجاد، به کارگیری مجدد ایده ها، اصلاح و حتی رد آگاهانه دانش فنی موجود و قبلی توسط بنگاههاست، به عنوان «استراتژی جستجوی نوآوری» در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی «میزان تمایل» بنگاههای صنعتی کشور به ایجاد ارتباط با نهادهای علمی به ویژه دانشگاهها به عنوان منابع دانش جدید در فعالیتهای نوآوری است. شناسایی عوامل موثر بر تصمیم بنگاههای صنعتی به منظور تعامل با نهادهای مذکور از منظر استراتژی جستجوی نوآوری از دیگر اهداف این پژوهش است. اطلاعات و داده های حاصل از نتایج پژوهشهای میدانی برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی است که بیش از نیمی از بنگاههای صنعتی مورد مطالعه دارای ارتباط نسبتا ضعیف با نهاد های علمی اند و صرف داشتن واحد تحقیق و توسعه(R&D) و اختصاص درصدی از فروش برای فعالیتهای R&D در بنگاههای صنعتی به افزایش تمایل بنگاههای مذکور به برقراری ارتباط و همکاری با نهادهای علمی منجر نشده است، بلکه بنگاههایی که پژوهشگران بیشتری در واحدهای R&D آنها شاغل بوده اند، ارتباط و تعامل نسبتا بهتری دارند. در مجموع، شدت ارتباط و تعامل با نهادهای علمی در آن دسته از بنگاههای صنعتی بالاست که از توانمندی بالایی در اجرای تحقیقات پایه برخوردار هستند.
خلاصه ماشینی:
در مقاله حاضر سعي شده است تا «ميزان تمايل » بنگاههاي صنعتي کشور و عوامل مؤثر در تصميم آنها به برقراري ارتباط و همکاري با نهادهاي علمي به ويژه دانشگاهها و مراکز تحقيقاتي از منظر استراتژي جستجوي نوآوري بنگاههاي صنعتي تجزيه و تحليل شود.
متغيرهاي مستقل X١= نوع صنعت (پتروشيمي =١ ، صنايع شيميايي = ٢، صنايع دارويي و غذايي =٣ ، صنايع کاغذ سازي= ٤) X٢= داشتن واحد R&D (بلي = ا ، خير = ٠) X٣= درصد هزينه R&D از فروش (بيش از ٢ درصد = ٢ ، يک تا دو درصد= ١) X٤= تعداد کارکنان R&D با مدرک کارشناسارشد (بيش از ٣ نفر=١، کمتر از سه نفر=٠) X٥= تعداد کارکنان R&D با مدرک دکتري (بيش از ٣ نفر=١، کمتر از سه نفر=٠) X٦= نوع مالکيت (خصوصي = ٢، دولتي = ١) Th = انتقال فناوري از طريق خريد دانش فني (١ = بلي ، ٠ = خير) T١ = انتقال فناوري از طريق تحت ليسانس (١ = بلي ، ٠ = خير) Tk = انتقال فناوري از طريق کليد در دست (١ = بلي ، ٠ = خير) Tj = انتقال فناوري از طريق سرمايه گذاري مشترک (١ = بلي ، ٠ = خير) Tm = انتقال فناوري از طريق خريد ماشين آلات (١ = بلي ، ٠ = خير) BRC- توانمندي اجراي تحقيقات پايه (بالا=٣، متوسط =٢، پايين =١) به منظور بررسي ميزان تأثير متغيرهاي توضيحي بر ميزان تمايل بنگاههاي صنعتي به تعامل و همکاري با دانشگاهها و ساير نهادهاي علمي براي جستجوي نوآوري، دادههاي خام با استفاده از آزمون t با نمونه هاي مستقل در سطح معني داري ٥ درصد آزمون شده است .