Considering the importance of entrepreneurship and entrepreneurs، it is essential to support them in all sectors، including agriculture. The purpose of this paper was to study the factors that contribute to the success of entrepreneurs in agricultural sector of Zanjan province and to provide solutions for supporting them. As an applied study، it was made in surveying method. The statistical universe consisted of agricultural entrepreneurs in Zanjan (N=94). Questionnaire was developed to collect the necessary data. The date was analyzed using SPSS/14. Based on the results more than 81 percent of entrepreneurs were households. The main effective factors in success of agricultural entrepreneurs were: self confidence، creativity and innovation، positive thinking and capability of opportunities. The results showed that respondents had poor knowledge of regard cooperation laws. Based on the results of the study، the most important solutions for encouraging entrepreneurship in agriculture are prevention of price infraction، rent seeking and bribery، and participation of entrepreneurs in economic processes.
خلاصه ماشینی:
نتایج بهدست آمده نشان میدهد بیش از 18 درصد کارآفرینان مورد مطالعه سرپرست خانوار و اعتماد به نفس،نوآوری،شناسایی فرصتها و داشتن دانش و اطلاعات مهمترین درباره عوامل مؤثر بر کارآفرینی مطالعات متعددی صورت گرفته است که از جمله آنها میتوان به مطالعه هووارد (Howard,2004) اشاره نمود.
برهمیناساس هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاروزی و تعیین راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان و توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی است.
عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاورزی استان زنجان از دید خودشان (n-94) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد مهمترین عوامل موفقیت کارآفرینان به ترتیب عبارتند از: اعتماد به نفس،خلاقیت و نوآوری،قدرت رقابت در عرصه بازار،خوشبینی یا مثبتاندیشی، شناسایی فرصتها،داشتن دانش و اطلاعات،مهارت در مدیریت مالی،توفیقطلبی بالا،آشنایی با فرایند تولید و پذیرش مخاطرات معقول و معتدل.
میزان آشنایی کارآفرینان از تسهیلات و خدمات ارائه شدهء بخش تعاون و دیگر بخشهای دولتی با توجه به اینکه یکی از اهداف این تحقیق ارائه راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان از طریق تعاون بوده است،میزان آگاهی و شناخت پاسخگویان از زمینههای مرتبط با حمایتهای اداره کل تعاون مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.
میزان آشنایی و شناخت کارآفرینان از خدمات بخش تعاون (n-94) (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای جدول 3 نشان میدهد میزان آگاهی و اطلاعا پاسخگویان در تمامی زمینههای مورد سنجش پایینتر از حد متوسط قرار دارد و کمترین شناخت و آگاهی مربوط به نقش تعاونیها در تقویت کارآفرینی نسبت به تشکلهای دیگر میباشد.