خلاصه ماشینی:
"نکتهای که مقام معظم رهبری در پیام خود به کنگره بزرگداشت آن فقید سعید بر آن انگشت گذاشته و آن را برجسته نمود و ضمن تأکید بر نوآور بودن این فقیه فرزانه در فقاهت و دیگر روشهای علمی و تحقیقی،تازگی این روشها را نیز مورد توجه قرار داده و از حوزههای علمیه و زعمای آن میخواهد تا برای کامل کردن آنها همت بگمارند: او در فقاهت،مبتکر شیوهای جدید و در رجال و حدیث، صاحب سبک بود و در تدریس و تربیت شاگرد و تعلیم کار دسته جمعی بر زمان خود سبقت داشت...
در نتیجه همه اینها جو و محیطی را که آیات قرآن در آن نازل شده و همچنین جو و محیطی را که اخبار و احادیث در آن صدور یافته و محیطهایی که فقه در آنجاها تدریجا رشد کرده بوده و پرورش یافته،کاملا میشناخت و بدیهی است که این جهات به وی روشنبینی خاصی داده بود.
راهکارها حال که بالندگی و رشد فقه و کامیابی آن در پاسخگویی به نیازهای زمان در گرو دگرگونی و نوآوری در روش اجتهاد و استنباط است بایسته است مقوله روششناسی استنباط در درجه نخست اهمیت قرار گیرد پیشنهاد میشود: الف-در نظام آموزشی،واحد درسی بدان اختصاص یابد و در کنار دیگر درسهای عالی حوزوی جایگاه ویژه بیابد و کرسیهای تدریس به خود اختصاص دهد.
ج-نشستهای علمی ویژه آن گردد و عرصه تبادل اندیشه و تضارب آراء فراهم شود تا راه برای رسیدن به یک روش اجتهادی کارآمد و استوار گردیده بر ترازها و معیارهای علمی هموار گردد و از این رهگذر تغییر و تحول ژرف و همه سو به درخور فقه و پژوهشهای فقهی پدید آید."