خلاصه ماشینی:
"گزارشی از کرسی تدریس حضرت آیت الله خامنهای«دام ظله» و معرفی اجمالی کتاب قصاص و اشاره به گستردگی دیدگاههای فقهی معظم له سید علی اشکوری* در سال 6731 از سوی پژوهشکدهء امام خمینی و انقلاب اسلامی در تهران به تدریس دعوت شدم و این دعوت را به جهت شرایط خاصی اجابت نمودم و زمینهء خیر و فرصت مناسبی دست داد تا در بحث خارج فقه آیت الله خامنهای هم حضور داشته باشم.
نحوهء بحث ایشان اینگونه بود که پس از تنقیح موضوع و بیان دقیق محل بحث،به نقل اقوال در مسئله میپرداختند و استدلال هر قول را جداگانه بیان مینمودند و متعرض مناقشات آن میشدند،سپس نظر خویش را بیان میکردند و ادلهء آن را از کتاب و سنت و عقل،با تمام آنچه استدلال به آنها نیازمند به آن است،از دقت در معنای لغوی و استظهار و نگاه تاریخی و مباحث رجالی و رعایت قواعد اصولی در کیفیت جمع میان ادلهء متعارضه و بیان مقتضای اصل و رعایت نکات عرفی و عقلایی،استخراج و با اتقان تمام به استدلال میپرداختند.
فعلی هذا یکون معنی قوله(ع):«ان أصحاب الدین هم الخصماء للقاتل»، أی ان الحکم فی المقام فی صالح الجانی و ذلک لأن الشارع حکم فی صورة اختیار أولیاء الدم العفو،أن لا یکون علیهم ضمان و أما فی صورة اختیارهم القصاص فعلیهم ضمان الدین للغرماء،فمن الطبیعی أولیاء الدم فرارا من الضمان سوف یختارون العفو مجانا.
2. الشیخ باسناده عن یونس،عن إبن مسکان،عن أبی بصیر- یعنی المرادی-قال:سألت أبا عبد الله(ع)عن رجل قتل و علیه دین و لیس له مال فهل لأولیائه أن یهبوا دمه لقاتله و علیه دین؟ فقال(ع):«ان اصحاب الدین هم الخصماء للقاتل،فإن وهب ألیاؤه دمه للقاتل،ضمنوا الدیة للغرماء و إلا فلا»."