خلاصه ماشینی:
در این درس، پس از توضیح و تبیین روش تکریم و تحسین – که یکی دیگر از روشهای ایجاد انگیزه است – روشهای استمرار و تقویت انگیزه را بررسی خواهیم کرد.
در روش تکریم و تحسین مخاطب، سخنران مخاطبان خود را با حفظ حدود و ثغور دینی مورد احترام و تکریم قرار میدهد؛ به این صورت که ابتدا از آنان تعریف کرده و سپس بحثی را مطرح مینماید.
در این گونه موارد اگر افراد دیگری مثل مسئولین جلسه - مخصوصا در مدارس و کاروانهای حج - به تعریف از سخنران بپردازند، میتواند در ایجاد انگیزه استماع مؤثر باشد.
گرچه مخاطب ما در پیدایش ویژگیهای مثبت این اشیاء و امور و افراد نقشی نداشته است؛ اما چون آنها را مربوط به خود میداند، احساس کرامت و بزرگی میکند و توجه او جلب میشود.
» چنانکه ملاحظه میشود، در این سوره ابتدا خداوند نعمتهایی را که به مخاطب خود، یعنی فرستاده گرامیاش ارزانی داشته برمیشمرد که در واقع نشاندهنده لیاقت و شایستگی او است و موجب تکریم او میگردد و سپس توصیهها و دستورات خود را بیان میکند.
در روایات معصومین نیز به نمونههای جالبی از تکریم و تحسین مخاطب یا گوینده برمیخوریم؛ مثلا امام حسین در شب عاشورا ابتدا از اصحاب خود تعریف میکند که به یقین همان تعریفها در ایجاد انگیزه آنان - هم برای استماع سخنان بعدی او و هم برای جانبازی در راه خدا - در روز عاشورا مؤثر بود.
هر یک از روشهای ایجاد انگیزه در ابتدای سخن، میتواند برای تقویت و استمرار آن در ادامه سخنرانی نیز مفید باشد و لازم است در ادامه سخن هم از همان روشها استفاده شود.