Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کار آفرینی در سازمان ها

نویسنده:

چکیده:

دهکده جهانی در عصر فراصنعتی،سازمان‌ها را به تأکید بر نوآوری،خلاقیت،ریسک‌پذیری و به‌طور کلی،انعطاف‌پذیری‌ هرچه بیشتر ملزم کرده است.در این راستا،از کارآفرینی به‌عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی یاد می‌شود،زیرا می‌تواند باعث رشد و توسعه اقتصادی کشورها،افزایش بهره‌وری،ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی شود.بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها و سرمایه‌گذاری روی آنها،از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.این مقاله باتوجه به‌ پیشینه موضوع،به بررسی و شناخت مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها پرداخته است و پس از جمع‌بندی عوامل شناسایی شده،آنها را در جدولی ارائه کرده است.روش جمع‌آوری اطلاعات در این مقاله،استفاده از منابع‌ کتابخانه‌ای و اینترنتی و روش تحقیق،ترکیب نظرات صاحب‌نظران مختلف است.عوامل شناسایی شده شامل نوآوری خلاق،ریسک‌ پذیری سازمانی،همکاری،ارتباطات باز،تحمل استعدادهای خلاق،انگیزش،کنترل درونی،حمایت مدیریت و رهبری و اعتماد به‌ نفس است.در پایان نیز این عوامل را به شکل مدلی جامع دسته بندی کرده است،به‌گونه‌ای که براساس این مدل،حمایت مدیریت‌ و رهبری از عوامل زمینه‌ساز فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و عواملی چون انگیزش،اعتماد به نفس و کنترل درونی از عوامل نقویت‌ کننده در راستای توسعه‌ی فرهنگی کارآفرینی در سازمان‌ها در نظر گرفته شده‌اند.سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از نتایج این‌ پژوهش،یعنی کاربرد عملی آنها و نیز شناخت و تأکید بیشتر بر این عوامل،به توسعه‌ی کارآفرینی اقدام کنند.

خلاصه ماشینی:

"براساس نتایج بدست آمده از پژوهشهای پیشین در رابطه با موضوع این مقاله،مهمترین عواملی که در سازمان‌ها باعث‌ توسعه‌ی کارآفینی و عملکرد بهتر می‌شوند را شناسایی کردیم و این عوامل که در اکثر تحقیقات بطور پراکنده به‌عنوان یکی‌ از مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بودند را جمع‌بندی کردیم و آنها را در جدول 1 نشان دادیم: -------------- (1) daglas luber (2) johanson جدول 1-عوامل شناسایی شده تأثیرگذار بر توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نوآوری خلاق یعنی میزانی که اعضای سازمان،اندیشیدن و کارکردن برای مشتری را درست و منطقی میدانند(به جای اینکه فقط نیازهای فعلی‌ و آشکار او را برطرف کنند). نتیجه‌گیری در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤال که چه عواملی در سازمان‌ها باعث توسعه‌ی کارآفرینی‌ می‌شوند؟به ارائه تعریفی از کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی پرداختیم و ادبیات پژوهش را از دیدگاه‌ صاحب‌نظران مختلف در منابع گوناگون مرور کردیم،و برخی از مهمترین عوامل مؤثر بر کارآفرینی در سازمان‌ها مشخص شدند که عبارتند از نوآوری خلاق،ریسک‌پذیری سازمانی،همکاری،ارتباطات باز،تحمل‌ استعدادهای خلاق،انگیزش،کنترل درونی،حمایت و مدیریت و رهبری و اعتماد به نفس. 7. پیشنهادات پیشنهادهایی که در ادامه عنوان می‌شوند،براساس عوامل شناسایی شده در این پژوهش می‌باشند که‌ می‌توانند برای توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها مؤثر باشند: *ایجاد گروه‌های ویژه و متخصص که بطور مستمر در موردنیازهای مشتریان و بازار،در راستای برآورده‌ کردن بهتر نیازهای آنان،دست به تحقیق و توسعه بپردازند و همواره آینده در حال تغییر بازار را در نظر داشته باشند؛ *ایجاد شرایطی که افراد اقدام به ریسک بکنند و در ازای خلق ایده‌های جدید و نو،پاداش بگیرند."

کلیدواژه ها:

کارآفرینی ،کارآفرینی سازمانی ،توسعه کارآفرینی ،عوامل مؤثر بر کارآفرینی

کلید واژه های ماشینی:

کارآفرینی ، عوامل مؤثر بر توسعه کار ، عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی ، توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها ، راستای توسعه‌ی فرهنگی کارآفرینی ، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه ، نوآوری ، انگیزش ، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه ، کارآفرینی سازمانی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.