چکیده:
امروزه متخصصان و دست اندر کاران بحث جدیدی را تحت عنوان مدیریت زمان مطرح میکنند.زمان،تنها منبعی است که به تمام انسانها به شکل مساوی داده میشود،اما استفاده از آن سرنوشت زندگی شخصی و حرفهای همهی انسانها را که به نحوی از این منبع بینظیر استفاده میکنند،تحتتأثیر قرار میدهد. در این نگرش جدید متخصصان معتقدند که یکی از شروط لازم برای موفقیت مدیران،اعمال مدیریت زمان است. مدیران برای موفق شدن در عرصه کار و زندگی ناگریز از استفاده بهینه از زمان هستند و این کار،ضرورتی اجتنابناپذیر برای مدیران است.موفقیت مدیریت زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است.بنابراین مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارتهایی است که نقش کلیدی در موفقیت مدیران دارد.در این مقاله سعی شده است به مفهوم زمان و راه کارهایی برای مدیریت بهینه زمان اشاره شود.
خلاصه ماشینی:
"بهعنوان مثال،اگر یک مدیر باتوجه به طول دوره رشد عمر محصول تولیدی؛درصددد تولید همان محصول یا محصول جدیدی با قابلیتهای بهتر برآید و منحصر به فردی کالای خود را حفظ کند تأثیرگذاری زمان بر محصول خویش را برای مدتی از بین برده است(درودی،3831،2) 4-مزایای استفاده از مدیریت زمان -با مدیریت زمان تعیین میکنید که کدام یک از کارهایی که انجام میدهید مهمتر است این عمل کمک میکند به برخی از فعالیتها اولویت زیادی داده و برخی از فعالیتها را حذف کنید -مدیریت زمان کمک میکند که از طریق حذف مزاحمتها و فعالیتهای غیرضروری مدت زمانی را که واقعا کار میکنیم افزایش دهیم -مدیریت زمان موجب کاهش استرس شده و همین امر موجب بهبود سلامت روحی و جسمی میشود( www.
بنابراین مدیران برای رسیدن به موفقیت در محیط کسب و کار باید رهنمودهای زیرا مورد توجه قرار دهند: -هرچیز کوچکی را بنویسید -اطلاعات خود را منسجم و یکپارچه در دفتر یادداشت خود بنویسید -برنامهریزی زمان را منسجم انجام دهید -از همان زمان کم،استفاده کنید -زمان آزادی برای خود نگه دارید ئ -کار درست را در زمان درست انجام دهید -قبل از ترک دفتر فهرست کاریهای فردا را مرور کنید -ساعات اوج کاری خود را پیدا کنید -از جلسات حداکثر استفاده را ببرید -به صورت مؤثر تفویض کنید -میز خود را مرتب کنید- -روشها را مناسب خود تطبیق دهید توجه به این نکته مهم است که رهنمودهای ارائه شده در بالا کلی هستند."