چکیده:
این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل(انگیزههای)موثر بر تصمیم افراد در کارآفرینی خانگی است. جامعه آماری کلیه کارآموزان مرکز فنی و حرفهای یزد به تعداد 254 نفر میباشد.نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که پنج عامل(به ترتیب اهمیت:انگیزههای کارآفرینانه، خانوادگی،کارجویانه،مالی و اعتقادی)در مجموع بیش از 60 درصد این انگیزهها را تبیین میکند. همچنین نتایج آزمون مقایسه میانگینها در میان دو جامعه مستقل نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت و تأهل با این انگیزهها رابطه وجود دارد.درحالیکه در مورد انگیزههای کارآفرینانه،کارجویانه و اعتقادی هیچ قانونی میان زنان و مردان و همچنین متأهلین و مجردین به دست نیامد.انگیزههای خانوادگی در زنان و متأهلین در مقایسه با مردان و مجردین قویتر بوده و بالعکس انگیزههای مالی در مردان قویتر از زنان میباشد.کار در کشورها فقیر و کمتر توسعه یافته رواج داشته در حالی آمارها نشان میدهد که کسب و کارهای خانگی و خود اشتغالی در خانه بخش قابل توجهی از نیروی کار کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
"این انگیزهها تحت تأثیر برخی از ویژگیهای شخصی به خصوص جنسیت قرار دارد به طوری که نتایج برخی تحقیقات نشان میدهد انگیزه زنان از کارآفرینی خانگی بیشتر غیرمادی بوده و غالبا به دنبال ایجاد تعادلی میان وظایف و مسئولیتهای خانوادگی و شغلیشان میباشند (walker et al 2008) این انگیزههای غیرمادی در آنان حتی باعث میشود که به سمت فعالیتهای خاصی که به فعالیتهای کارکنان یقه صورتی1(فعالیتهای خدماتی نیاز به مهارت پایین)گرایش داشته و تمایل زیادی به توسعه کسب و کار از خود نشان نمیدهند (Thmson et al,2009,p.
405) همینطور آنها از نظر انگیزههای اولیه در کارآفرینی،چهار نوع از کارآفرینان خانگی را مشخص میکنند که در جدول 1)ذکر شده است: -------------- (1)- pink-collar (2)- pull motivations (3)- Rush motivation جدول شماره(1)انواع کارآفرینان خانگی از نظر انگیزههای اولیه (walker,Webster,2004,p 409-410) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با عنایت به موارد پیش گفته پرسشهای اصلی این پژوهش به صورت زیر مطرح میگردد: مهمترین انگیزهها در تصمیم افراد برای راهاندازی یک کسب و کار خانگی چه میباشد؟ متغیرهای جمعیتشناختی همچون جنسیت و تأهل چه رابطهای با این انگیزهها دارند؟ 3-روش تحقیق این پژوهش از لحاظ میزان و درجه کنترل و شیوه گردآوری و توانایی گسترش دادهها پیشمایشی و از نظر هدف توصیفی به شمار میرود.
لازم به ذکر است که از میان این متغیرها،دو متغیر با وجود اینکه به صورت عامل مجزای ششم مشخص شده بودند،اما به دلیل شباهت و وابستگی نزدیک به متغیرهای عامل دوم(انگیزههای خانوادگی)در کنار آنها قرار داده شدند(جدول 4) -------------- (1)- varimax Rotation جدول شماره(4)نامگذاری عاملها و متغیرهای سازنده هر عامل (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-2)نقش جنسیت و تأهل در انگیزه کارآفرینی خانگی برای بررسی رابطه میان متغیرهایی جنسیت و تأهل با انگیزههای کارآفرینی خانگی از آزمون t و مقایسه میانگین دو جامعه مستقل استفاده گردید."