Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی فهم قرآن در نگاه امام علی (ع)

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 112 تا 129)

بررسی مبانی فهم قرآن از دیدگاه امام علی(ع) است. فهم زبان قرآن، مانند هر زبان دیگری، نیازمند ابزار، قواعد و متکی بر مبانی‌ای است، شماری از این مبانی در کلمات امام علی(ع) بیان شده است. نویسنده، پس از اشاره به رابطه تنگاتنگ امام علی(ع) با پیامبر(ص( و جریان موج‌آسای وحی بر کرانه وجود علی(ع) و امتیازیابی او بر سایر اصحاب و خویشان پیامبر(ص(، به فهم‌پذیری قرآن در دو نگاه اثباتی و نفی می‌پردازد و بر آن است که امام علی(ع) قرآن را کتاب فهم‌پذیر می‌شناخته، البته با ابزارهایی که برای فهم آن لازم است. این ابزارها عبارتند از: تفسیر قرآن با قرآن، فهم قرآن در پرتو سنّت و بیان اهل بیت(ع)، کثرت‌پذیری فهم قرآن - که برآیند تاویل‌پذیری و چند وجهی بودن قرآن است و در نتیجه خروجی آن، قراءت‌های همساز و ناهمساز است - . امام علی(ع) ضمن ممکن و رواشمردن قراءت‌های متکثر و همساز و باطل شمردن قراءت‌های مختلف و ناهمساز، پلورالیزم تفسیری را مردود می‌شمارد و تنها یک قراءت و فهم را رسمی و ارزشمند می‌داند و دیگر قراءتها را نه تنها غیررسمی، بلکه تهی از ارزش و اعتبار می‌داند. در ادامه، نویسنده براساس اخبار رسیده از امام علی(ع)، معیار گزینش فهم درست از نادرست را در سه محور: محکمات قرآن، سنّت نبوی و سنت و سیره اهل بیت(ع) ذکر می‌کند و به ذکر مثالهایی می‌پردازد. در پایان نیز به رابطه "قراءتهای ناهمساز" با "انتظار از قرآن" و جاودانگی آموزه‌های قرآن اشاره می‌کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.