چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، مطالعة تطبیقی شاخصهای تاثیرگذار بر تحقق عدالت مراودهای در سازمان مبتنی بر دو دیدگاه اسلامی و غربی است. در این راستا ابتدا شاخصهای عدالت مراودهای غربی با بهرهگیری از متون مربوط، استخراج شد. از سوی دیگر با در نظر گرفتن زمینه و فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه و به تبع سازمانهای کشور، سیزده شاخص به منظور سنجش عدالت مراودهای با بهرهگیری از آیات، احادیث و روایات استخراج گردید. دو دسته شاخصهای استخراج شده پس از طراحی پرسشنامه و آزمون مقدماتی در قالب یک فرضیة اصلی و چهار فرضیة فرعی به صورت میدانی و در حجم نمونة 201 نفر متشکل از کارکنان و مدیران یک سازمان، مورد آزمون و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتیجة بررسی دادهها در قالب فرضیة اصلی تحقیق نشان داد به منظور تحقق عدالت مراودهای در سازمان مورد مطالعه، میان شاخصهای اسلامی و غربی اختلاف معناداری وجود دارد و شاخصهای عدالت مراودهای غربی، پیشبینی کنندة مناسبی برای تحقق این نوع از عدالت در سازمانهای کشور نیست. در عین حال نتیجة پژوهش در قالب فرضیههای فرعی نشان داد مراودة باز(مکمل) و عوامل ایجابی(حسن سلوک و خوش رفتاری) در تحقق و عوامل سلبی (سوء سلوک و بد رفتاری) بر عدم تحقق عدالت مراودهای در سازمان مورد مطالعه تاثیرگذار است. ضمن اینکه فرضیة فرعی دوم نیز نشان داد ارائة توضیحات و گزارشها که از شاخصهای عدالت مراودهای غربی است بر تحقق عدالت مراودهای تاثیرگذار نیست
خلاصه ماشینی:
"با توجه به جدول6، نتیجة تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکنمونهای نشان داد میزان سطح معنیداری محاسبه شده (000/0) از مقدار خطا (05/0)، کوچکتر و فاصلة اطمینان 95 درصدی برای میانگین از عدد 3 بزرگتر است؛ لذا میتوان نتیجه گرفت که عوامل ایجابی (حسن سلوک و خوش رفتاری) در سازمان مورد مطالعه وضعیت مطلوبی دارد و بر تحقق عدالت مراودهای تأثیرگذار است؛ لذا فرضیة فرعی 3 مورد تأیید است.
با توجه به جدول6، نتیجة تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکنمونهای نشان داد میزان سطح معنیداری محاسبه شده (03/0) از مقدار خطا (05/0) کوچکتر، و فاصلة اطمینان 95 درصدی برای میانگین، شامل عدد 3، است؛ لذا میتوان نتیجه گرفت که عوامل سلبی (سوء سلوک و بد رفتاری) بر عدم تحقق عدالت مراودهای در سازمان مورد مطالعه تأثیرگذار است؛ لذا فرضیة فرعی 4 مورد تأیید است.
مطلب دیگری که از تأیید این فرضیه استنباط میشود، همخوانی و سازگاری این فرضیه با فرضیة فرعی اول است؛ چرا که میان برخی از شاخصهای مورد استفاده در این متغیر(عوامل ایجابی و حسن سلوک) با متغیر مراودة باز(مکمل)، سازگاری مشاهده میشود: به عنوان مثال شوخطبعی در محیط سازمانی در صورتی که با رعایت حدود صورت پذیرد به بهبود کیفیت رابطة میان همکاران و در نتیجه برقراری مراودة باز منجر میشود؛ به عنوان مثالی دیگر میتوان به عفو و صفح اشاره کرد که میتواند از رفتارهای ناشی شده از «من» والدینی ارشادی به شمار آید؛ چرا که به دنبال آن است که دیگران را درک، و به آنها توجه کند."