چکیده:
هدف این پژوهش تعیین میزان عوامل معنوی (معرفت دینی، ایمان و بصیرت) بر توانمندسازی مدیران است. جامعه آماری تحقیق شامل تعداد 1012 نفر از مدیران عالی، میانی و عملیاتی یکی از نهادهای دولتی از سیزده استان شامل استانهای تهران، بوشهر، سمنان، مرکزی، گلستان، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، قم، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله استادان و صاحبنظران تایید، و پایایی آن نیز پس از اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ (892/0) تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن و آزمون کروسکال والیس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بین عوامل معنوی، عامل ایمان بیشترین تاثیر را داشته است . رتبه بندی عوامل معنوی موثر برتوانمند سازی مدیران به ترتیب شامل ایمان، معرفت دینی و بصیرت بوده است
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره5: نتایج آزمون کالموگروف – اسمیرنوف برای بررسی عادی بودن توزیع اطلاعات در عوامل معنوی معرفت دینی ایمان بصیرت تعداد 990 1000 996 مقدار آمارهZ 413/4 520/6 543/4 سطح معنی داری 000 000 000 با توجه به اطلاعات محاسبات درباره سه عامل معرفت دینی، ایمان و بصیرت چون مقدار آماره کالموگوف – اسمیرنوف در کل عوامل بیشتر از سطح معنی داری است می توان به نرمال نبودن توزیع نمونه ها حکم کرد؛ یعنی بین توزیع فراوانیهای مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنی دار وجود دارد و توزیع جامعه نرمال نیست.
بر اساس نتایج آزمون فریدمن، رتبه بندی عوامل معنوی مؤثر برتوانمند سازی مدیران یکی از سازمان های نظامی به شرح زیر است: 1- ایمان 2- معرفت دینی 3- بصیرت نمودار شماره2: میانگین میزان تاثیر عوامل معنوی بر توانمندسازی جدول شماره 7: نتیجه آزمون کروسکال والیس درباره مقایسه نظر سطوح مدیریتی نسبت به عوامل معنوی سطوح مدیریتی فراوانی میانگین مدیران عالی 59 5493/87 مدیران میانی 569 5945/89 مدیران عملیاتی 331 5909/75 جمع 959 X2= 179/77 df = 2 sig = 000/0 با توجه به نتیجه آزمون،2 (محاسبه شده به میزان179/77، درجه آزادی 2 با 1 درصد خطا و 99 درصد اطمینان، تفاوتهای مشاهده شده بین میزان تاثیر عوامل معنوی معنی دار است؛ به عبارت دیگر تفاوت بین نظر پاسخگویان در باره میزان تأثیر عوامل معنوی معنی دار و قابل تعمیم به جامعه آماری است.
2- با توجه به اینکه عامل ایمان بیشترین تأثیر را بر توانمندسازی مدیران دارد و این عامل منشأ درونی دارد، پیشنهاد می شود روشهای توسعه و تعالی معنوی به گونه ای طراحی و اجرا شود که افراد با انگیزه های الهی در این برنامه ها شرکت کنند و کنترلهای بیرونی و اداری برای آنها نباشد."