خلاصه ماشینی:
"عامل موثر که در عصر حاضر مسالهی تبلیغات را تنوع و قدرت بخشیده،آمیختگی و پیوستگی آن با هنر است،به گواهی تاریخ استفاده از ابزار هنر در تبلیغ همواره بسیار موثر واقع شده است،زیرا هنر امری است که با خلق زیبایی و به وجود آوردن آثار دلپذیر انسان و طبیعت را در کنار و گاهی در تضاد با یکدیگر نشان میدهد.
کار هنر،خلق زیبایی و کشف ماهیت آن موضوع«دانش استتیک» است و هنرمند واقعی میتواند به صورت دستوری موضوعی معین هنر خود را ایجاد کند،ولی هنرمند دارای فلسفه،خودبهخود قدرت و الهام او در داخل جهانبینیاش شکل و نظم میگیرد.
تولستوی در گزارش زیبایی شناسانهی اواخر عمرش یعنی کتاب«هنر چیست؟»پهلوانه میکوشد موضوع«هنر زادهی نیاز هنرمند»را با«هنر در خدمت رفاه اجتماعی»وفق دهد و این تناقض را اینگونه حل میکند که اگر روح هنرمند پاک و ناب باشد،آنگاه بیان او در خدمت حقیقت خواهد بود.
این نمونهها در داستان هفت خوان رستم،جنگ همایون،بهرام چوبین،رستم و اسفندیار به چشم میخورد،هرچند جادو تاثیری در جهان بیرونی نداشت،ولی انسان ابتدایی چون صادقانه جدایی واقعیت عینی را از واقعیت ذهنی درنمییافت کارهای جادویی را نتیجهبخش میدانست،زیرا در اعتقاد آن زمان و مذهب،پاسداری از حقیقت ابدی مطرح است و در هنر موفقیت فردی مهمتر است.
حشرههایی چون شپش و چلپاسه مورد نظر است،برخلاف اینان بوشمنهای بومیان استرالیا و اسکیموها که با شکار امرار معاش میکردند به حیوانها و موجودهای دریایی در موضوع نقاشی خود اشاره دارند و رقص قومهای ابتدایی مهم مانند صورتگری آنها،زندگی واقعی را بازتاب میدهد."