چکیده:
کارآمدی نیروهای مسلح تابعی از کارآمدی نظام آموزشی آن است.توجه به نظام آموزشی و آگاهی از میزان اثربخشی و کارایی نتایج بدست آمده،یکی از مهمترین وظایف فرماندهان عالیرتبه نظامی به شمار میرود.هدف این پژوهش دستیابی به الگوی ارزیابی عملکرد برای سنجش اثربخشی و کارایی نظام آموزش عالی دانشگاههای نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.برای دستیابی به این هدف،دو سوال طرح شده که محققین با استفاده از روش دلفی و با ابزار پرسشنامه،که جامعه آماری مورد مطالعه طراحی شده است درصدد پاسخگویی به سوالات تحقیق برآمدهاند.نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با 95 شاخص عملکردی گردیده که با بکارگیری آن میتوان کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.همچنین این تحقیق نشان داد مه شاخصهای تدوین شده در راستای طراحی الگو،قادر به تبیین سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی میباشند.
خلاصه ماشینی:
"هدف این پژوهش دستیابی به الگوی ارزیابی عملکرد برای سنجش اثربخشی و کارایی نظام آموزش عالی دانشگاههای نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی ارزیابی عملکرد با 59 شاخص عملکردی گردیده که با بکارگیری آن میتوان کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.
حال سوال اساسی این است که الگوی مطلوب نظام ارزیابی عملکردی که توانایی سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی را داشته باشد کدام است و این مدل دارای چه مولفههایی میباشد؟در پاسخ به حل مسئله،محقق پژوهش گستردهای به منظور دستیابی به یک الگوی علمی بومی شده با تاکید بر شاخصهایی نموده که بر مبنای آن بتوان عملکرد بروندادی و پیامدی مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.
با توجه به رویکردهای ارزیابی،تعریفی که این مقاله بر آن تاکید میکند، عبارت است از سیستمی که وظیفه پایش مستمر عملکرد را برای سنجش کارایی و اثربخشی محصول نظام آموزش عالی نیروهای مسلح با توجه به اهداف و ماموریتهای مصوب دارد.
همانطور که در رویکردهای ارزیابی عملکرد نیز مطرح گردید رویکرد این مقاله بر پارادایم مدیریت سیستمها استوار است و با نگرشی راهبردی شاخصهای ارزیابی عملکرد را استخراج کرده تا بر مبنای آن بتوان منابع راهبردی مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.
الگوی مفهومی تحقیق براساس رویکرد سیستمی نتایج بدست آمده از ورودیها و فرایندهای نظام آموزش عالی نیروهای مسلح را که در بروندادها و پیامدهای آن نمود پیدا میکند اندازهگیری کرده کارایی و اثربخشی این مراکز را مورد سنجش قرار میدهد."