چکیده:
انواع شرور عبارت هستند از شر اخلاقی، طبیعی، اجتماعی، مابعدالطبیعی و عاطفی. اوگوستین سرچشمه شرهای اخلاقی را گناه، و سرچشمه شرهای طبیعی را کیفر گناه دانسته است. وی شبهه های شرها را به صورت قیاسی و استقرایی بیان کرده است. در برخی از آنها اختیار انسان در برابر علم الاهی آمده و در برخی دیگر، شر در تضاد با قدرت و عدل خداوند قرار دارد و یا قدرت خدا را محدود کرده و خارج از اراده انسان قرار می دهد و تابع قوانین طبیعی و ضرورت های منطقی می آورد. یا خیرخواه بودن خداوند را زیر پرسش برده و سرانجام شر را دلیل عدم وجود خداوند آورده اند.
وی در یک شبهه ای، گناه و شیطان را دلیل شرور و عدم قدرت الاهی دانسته است که شوان در پاسخ به آن بین مشیت ذات با مشیت وجود فرق قایل می شود و شرهای اخلاقی را به مشیت وجود مربوط می داند که در آن شریعت و اخلاق مطرح می شوند. ابن عربی در تکمیل آن، مشیت را به فعل مربوط می داند نه به فاعل و در پاسخ شبهه علم، مشیت خداوند را در اداره عالم ممکن که افعال انسان نیز یکی از آنها است، بر جریان نظام علیت متعلق می گیرد و بر اراده انسان به صورت یکی از علل جاری در تحقق افعال وی صحه می گذارد.
پاسخ های متعددی به شر داده شده است که به طور کلی عبارت هستند از:
1. عدمی بودن شر، 2. جزئی بودن شر، 3. نسبی بودن شر، 4. متضایف بودن شر، 5. واسطه ضرور بودن خیر، 6. لازم بودن خیر، 7. معیار قرار دادن موضع انسان، 8. عرضی بودن شر.
در پایان، دیدگاه ابن عربی درباره اسمای جمال و جلال با خیر و شر بررسی شده و عدم تعارض آنها نشان داده می شود.
There are different kinds of evils: ethical، natural، social، metaphysical and emotional evil. Augustine believes the origin of ethical evil is sin and the origin of natural evil is the punishment of sin. He has explained the problem of evil by analogy and induction. Some of these problems put human’s will in contradiction with the Divine knowledge، some others put evil in contradiction with God’s power and justice or restrict His power and pretend human’s power is out of God’s control and depend on natural rules and logical necessities; some others question God’s goodness and finally pretend that evil is a reason for rejecting God's existence.
As mentioned in one of the problems، he believes sin and Satan are good reasons for existence of evil and limitation of God’s power. Answering his question، Shwan differentiates between the Divine will of essence and the Divine will of existence and says that the ethical evils are related to the Divine will of existence and the Divine law and ethics are related to the Divine will of existence (not the Divine will of essence). Completing this answer، Ibn Arabi explains that the Divine will is related to action not the agent. He answers the question of God’s knowledge and says that God’s will for managing the world of possible beings – which includes human’s deeds - is to apply the principle of causality and to approve human’s will as one of the causes of actualizing His actions.
Various answers are mentioned for evil which are generally as follows:
1.Evil is non-existential;
2.Evil is particular;
3.Evil is relative.