چکیده:
یکی از پرسش های اصلی که باید در گستره توزیع در اقتصاد پاسخ داده شود، این است که هدف از توزیع عادلانه چیست؟ هدف اصلی، فقرزدایی یا هدف کاهش فاصله طبقاتی (توازن اقتصادی) است؟
نویسنده مقاله بر این باور است که این پرسش ریشه در مبانی فکری و پیش فرض های فلسفی اندیشه ور یا نظام فکری اقتصادی دارد. بنابراین نقطه شروع را در تحلیل فلسفی مفهوم عدل قرار داده است و مرحله های میانی را به بازتاب این تحلیل بر گستره های فکری یک مکتب درباره خدا و انسان پرداخته است. قضاوت هایی که درباره هدف اصلی در عدالت اقتصادی می شود، از نظام اندیشه ای پیش گفته متاثر است.
مقاله حاضر در پی اثبات این فرضیه است که عدل به معنای توازن است و معانی دیگر که درباره این واژه مطرح است با تحلیل هستی شناختی به این معنای اصلی باز می گردد. ادبیات قرآنی در سه گستره خداشناسی، انسان شناسی و اجتماع با ارایه برداشت هایی از عدل الاهی، اعتدال انسانی و عدالت اجتماعی ـ اقتصادی به دنبال نقش بندی ذهن انسان در این باره است.
One of the main questions which should be answered in the field of distribution in economy is as follows: what is the purpose of a just distribution in economy? Is the main purpose removing poverty or is it reducing class gaps?
As explained in this article، the answer to this question is rooted in the theoretical bases and philosophical presuppositions of a scholar or an intellectual-political system. Therefore the first point to be discussed is the philosophical analysis of the concept of justice. Then the effect of this analysis on the perspective of a school regarding God and human is investigated. The above system of thought affects our judgment of the main purpose of economical justice.
The following hypothesis is proved in this article: justice means balance and the other definitions stated for this term return to this main meaning by an ontological analysis. Presenting its inferences of the Divine God، human moderation and social-political justice، Quran’s literature tries to shape human’s mind in the three fields of understanding God، anthropology and society.