چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش جنسیت به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر میزان موفقیت زبان آموزان انجام شده است که شناخت کافی از این عامل،فرایند یاددهی/یادگیری زبان خارجی را تحت تأثیر قرار میدهد.نقش جنسیت در میزان یادگیری زبان خارجی همواره نظرات متفاوتی را به همراه داشته و همواره این سؤال که آیا توانایی یادگیری زبان خارجی با جنسیت زبانآموز ارتباطی دارد را مطرح میسازد.یادگیری نزد دختران و پسران متفاوت است،اما در یادگیری زبان خارجی این اعتقاد کلی وجود دارد که دختران نسبت به پسران موفقیت بیشتری از خود نشان دادهاند.لذا،در این مقاله تلاش بر این است تا با استفاده از نتایج آزمایشهای متعدد و شواهد تحقیقات علمی ارائه شده،بحث جنسیت را با توجه به عوامل متفاوتی از قبیل:تلاش،انگیزه،سبک یادگیری،عوامل اجتماعی و فعالیتهای فیزیولوژیکی،به دقت مورد مطالعه و بررسی و نتیجهگیری قرار دهند.نتایج حاصر بیانگر این مطلب است که بین جنسیت با میزان تسلط و یادگیری فرایندهای زبان خارجی،همبستگی معناداری وجود دارد که فرایند یادگیری زبان خارجی را تحت تأثیر قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"لذا،در ادامه به بررسی رابطه جنسیت با1-سن،2-سبک و یادگیری 3-رفتار و تواناییهای زبان آموزان با توجه به عناصر اجتماعی،تلاش،انگیزه و قابلیتهای فیزیولوژیکی میپردازیم،چرا که نتایج تحقیقات گوناگون این مطلب است که عوامل متعددی از قبیل سن،جنسیت و انگیزه در یادگیری زبان خارجی مؤثر هستند و فرایند یاددهی/یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهند(آکسفورد 0991:63).
ج-تأثیر جنسیت بر یادگیری نزد بزرگسالان دادههای به دست آمده از مطالعات انجام شده بر روی زبان آموزان مسنتر این نکته است که جنسیت در سنین میانسالی و بزرگسالی تأثیر بسیار ضعیفی بر یادگیری زبان خارجی داشته و هیچ تفاوتی بین زبان آموز دختر و پسر وجود ندارد(پیمسلور3،سوتر4،کارول5و لیسکی6به نقل از بوگارد 0002:18).
مطالعات در زمینه رابطه جنسیت با استعداد یادگیری زبان خارجی(کارول01،شرر11،اسمیت21)بر این نکته تأکید دارند که استعداد دختران نسبت به پسران در فراگیری زبان خارجی بیشتر است.
به این ترتیب زنان نسبت به رفتار زبانی خود حساسیتی بیش از مردان نشان میدهند و این تأثیر در فراگیری زبان خارجی نیز مشاهده میشود و دختران در فراگیری زبان خارجی به سمت زبان استاندارد با ویژگیهای زبانی دارای اعتبار اجتماعی بالا گرایش دارند.
نتایج یافتههای دیل (4791)در مورد تأثیر جنسیت در موقعیت کلاس زبان خارجی حاکی از این است که پسران در کلاس درس مختلط به سطح بالاتری از یادگیری زبان میرسند،چرا که دختران در کلاس زبان مختلط در صحبت کردن بیمیلی بیشتری از خود نشان میدادند(پراید 3731:222)."