Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

شبهاتی در موضوع قرآن و زن - نقدی بر دیدگاه های محمد شحرور

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 140 تا 159)

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر آیا می شود گفت اسلام، هنگامی که زن در میدان نبرد شرکت می کرده و همراه مردان مهاجرت می کرده است، از وظایف خانه داری و تربیت فرزندان سخنی به میان نیاورده است، اما هنگامی که پای قضاوت و حکومت و مناصب سیاسی در میان بوده است، به زن دستور داده که به وظایف خانه داری و تربیت فرزندان بسنده کند و وی را از شرکت در این مسؤولیتها منع کرده است، البته توجه به این نکته نیز ضروری است که پیامبر گاه در ضمن ـ نه در اصل ـ حدود الهی دخل و تصرف می کرد، و گاه نیز متناسب با فضای جامعه آن روز قوانینی را وضع می کرد. »26 ج) عدم فهم دقیق برخی از آیات در باب زن؛ مثلا اینکه لفظ «نساء» در آیه «زین للناس حب الشهوات من النساء و البنین…»(آل عمران/14) و آیه «نساؤکم حرث لکم…» (بقره/223) به معنای زنان نیست، چرا که اگر به معنای زنان تفسیر کنیم نتیجه این می شود که زنان اشیایی بیش نیستند؛ همان گونه که در فقه اسلامی نیز تا به حال زن به عنوان یک شیء محسوب می شده است، و یا به دلیل سیطره مرد بر زن، قوانین اسلامی به نفع مردان است نه به نفع زنان. پس معنای عبارت «و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن» و «ولایبدین زینتهن» این می شود که زن باید زینت پنهان ـ جیوب ـ خود را بپوشاند، چرا که واژه «ابداء» فقط برای اشیاء پنهان به کار می رود، همان گونه که در قرآن آمده است: «و إن تبدوا ما فی أنفسکم أو تخفوه»(بقره/284)."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.