Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

مبانی و معیارهای رفتار با زن در قرآن

نویسنده:

ISC (30 صفحه - از 82 تا 111)

تاریخ حیات اجتماعی انسان از منظر قرآن، با آفرینش۵ تقریبا۰ هم زمان یک مرد و یک زن که زوج و همسر یکدیگر بوده اند آغاز یافته و از نسل آن دو جامعه بزرگ بشری گسترش یافته است. یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث۶ منهما رجالا۰ کثیرا۰ و نساء... نساء/۱ای مردمان! تقوای پروردگارتان را پیشه دارید، همو که شما را از یک جان آفرید و جفت او را نیز از همان جان یگانه آفرید و از این زوج هم جان و هم نوع مردان بسیار و زنان بسیار برپهنه گیتی پراکنده ساخت....گواینکه در آغاز زندگی جمعی انسان، هدایت فطری و پیوندهای طبیعی، غریزی و عاطفی در تنظیم روابط آدمیان با یکدیگر کافی می نموده و به تشریع و تنظیم مقررات و ضابطه های رفتاری در تعامل اجتماعی احساس نیاز نمی شده است، اما در گذر زمان و گسترش جامعه بشری که بر اثر آن پیوندهای طبیعی و عواطف دودمانی رو به ضعف و سستی نهاد و تخیلات و اوهام بر فطرت سالم و توحیدی انسانها چیره گردید و همزیستی مسالمت آمیز به کشمکش ها و برخوردها و زیاده خواهی ها مبدل گشت، ضرورت تنظیم قوانین و مقرراتی که روابط اعضای جامعه بشری را سامان بخشد، رخ نمود

خلاصه ماشینی:

"بر اساس آنچه آمد ضعف دیدگاه پاره ای از مفسران و فقیهان در تفسیر و تعیین مصداق «سفهاء» پدیدار می گردد که گفته اند مقصود از این واژه در آیه: «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم» یتیمان نابالغ و زنان هستند و برخی از روایات را نیز شاهد مدعای خویش قرار داده اند، چه اگر سفیه و زن بودن ملازم یکدیگر باشند نمی باید از نظر قرآن، زنان هیچ گاه صاحب حق تصرف در اموال شناخته شوند و در نتیجه از همه واجبات و تکالیف مالی چون حج، زکات و خمس معاف خواهند بود، زیرا که زنان هماره زن هستند!! بدین ترتیب در آیه مورد سخن، مقصود از زوج می تواند هر یک از زن و مرد باشد، ازاین رو اختصاص دادن «ازواج» به زنان تنها ـ آن گونه که پاره ای از مفسران گفته اند، نه تنها ادعایی بدون پشتوانه است که با فلسفه و تعلیل موجود در خود آیه ناهمخوان است؛ زیرا در جمله بعدی خداوند سکون و آرامش یافتن را علت زوج آفرینی همسان و همجان برای انسان بیان می دارد: «خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا الیها…» این علت همان گونه که در مردان وجود دارد، در زنان نیز هست، چه اینکه هر یک از زن و مرد به جنس دیگری احساس نیاز می کند، احساس نیاز به همراه و همدمی که در کنار آن سکون و آرامش حاصل آید، ویژه زن و یا مرد نیست، هردو این نیاز را در ژرفای جان خویش نهفته دارند و به قول علامه طباطبایی، هر یک از زن و مرد مجهز به دستگاهی است که کارکرد و نتیجه دهی آن در گرو قرارگرفتن در کنار دیگری است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.