Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و دیگر آیین ها و فرهنگ ها (1)

مترجم:

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 14 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"پیش از آن باید دانست که عمده دلایل کسانی که آموزه های دینی قرآن را الهام یافته از دست نوشته های پیشینیان می دانند، همگرایی نسبی شریعت اسلام با ادیان پیشین است؛ اما این واقعیت خارجی، پس از آن که پذیرفتیم که بن مایه و آبشخور همه آیینها یکی است، دیگر دلیلی بر مدعای یادشده نخواهد بود: «قل یا أهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ألا نعبد إلا الله و لانشرک به شیئا و لایتخذ بعضنا بعضا أربابا من دون الله» آل عمران/64 بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم؛ که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم، و بعضی ازما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد. صفات و اصطلاحاتی که در تلمود آمده اند همواره مورد استفاده مسلمین قرار گرفته… همین امر افرادی را بر آن داشته است که تصور کنند محمد(ص) منابع دین یهود را می شناخته است…»8 آیینهای ابراهیمی؛ سرازیر از یک منبع ما مسلمانان بر این باوریم که همه ادیان الهی از یک منبع سرازیر شده و از یک آبشخور خوشگوار و سرچشمه زلال؛ همگی در پی توحید کلمه و کلمه توحید و عمل صالح خالصانه و آراستگی به مکارم اخلاق هستند؛ بی هیچ اختلافی در اصول کلی یا در فروع جزئی: «شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا و الذی أوحینا إلیک و ما وصینا به ابراهیم و بی هیچ تفاوتی، پرورش یافته اند: «قولوا آمنا بالله و ما أنزل الینا و ما أنزل الی ابراهیم و إسماعیل و اسحق و یعقوب و الأسباط و ما أوتی موسی و عیسی و ما أوتی النبیون من ربهم لانفرق بین أحد منهم و نحن له مسلمون» بقره/136 بگویید: ما به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه بر ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل آمده و به آنچه بر همه پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده ایمان آورده ایم، میان هیچ یک از ایشان فرق نمی گذاریم و در برابر او تسلیم هستیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.