Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل و آیات محکم و متشابه؛ نقدی بر «تفسیر احسن القصص» و «قاموس قرآن»

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 208 تا 227)

خلاصه ماشینی:

"آیه یادشده چنین است: «هو الذی أنزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات فأما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تأویله و ما یعلم تأویله إلا الله و الراسخون فی العلم یقولون آمنا به کل من عند ربنا و ما یتذکر إلا أولوا الألباب» آل عمران/7 محکمات آیاتی هستند که در دلالت بر مرادشان محکم و استوارند و اشتباه و خلطی بین معنای مراد و غیرمراد موجود نیست و دل و قلب در برابر پذیرش پیام آن گروه، آرام و منبسط و بی دغدغه است، نه در معرض خیزش و انگیزش فتنه های کلامی و رفتاری و فقهی. 2. اینکه گفته شد برخی تشابه در نحوه وجود خارجی دارند مانند حقیقت جن، روح، ملائکه، وقت قیامت و… که با رجوع به سخنان ائمه هم روشن نمی شوند و مراد از متشابهات در آیه هفتم آل عمران همین قسم است، باید گفت که اینها هیچ کدام جزء متشابهات نمی باشند؛ چون اموری هستند که در غیب مکنون و مطلق به سر می برند، و خداوند در قرآن، جزئیات چگونگی آنها را بیان نکرده است، تا آنها را متشابهات بنامیم. 2. هیچ ناسازگاری و منعی در این نیست که آیات محکمات مانند «الله لا إله إلا هو الحی القیوم»(بقره/255) و «الله خالق کل شیء»(زمر/62)، «و لیس کمثله شیء»(شوری/11) در عین اینکه بیان کننده اصول مسلم دین و پایه ها و ارکان آن هستند، رافع ابهام و دافع شبهه از متشابهات نیز باشند و در اصل برای توجیه درست متشابهات، راهی جز مراجعه به مبـادی میانی دین که همان محکمات است وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.