خلاصه ماشینی:
"درآمدی بر پیشگیری از وقوع جرم مرکز تحقیقات قوه قضائیه قم(قسمت پایانی) (به تصویر صفحه مراجهع شود) مبحث سوم: 3-جرم و پیشگیری از وقوع آن از دیدگاه اسلام: (1-3)متأسفانه آیین اسلام،سالهای درازی در حاشیه تحولات گسترده و متنوع جوامع قرار گرفت و از حضورش در عرصههای مختلف جامعه کاسته شد بهطوری که مردم درعرصههای مختلف زندگی تقریبا ارتباط جدی و عملی خود را با دین از دست دادند.
(4-3)بهرغم اینکه اسلام تمام مساعی خود را بکار میبندد و تمهیدات لازم را در بعد فردی و اجتماعی برای سلامت افراد و جامعه تدارک میبیند با اینهمه،از اصلاح و بازپروری آن عده ازافرادی که احیانا مرتکب جرم و گناه میشوند،غافل نمانده است که اتفاقا عملیترین و انسانیترین تدابیر را بعد از ارتکاب جرم مدنظر قرار داده است.
(1-6-4)مطالعات منسجم بر روی اسلام تمام مساعی خود را به کار میبندد و تمهیدات لازم را در بعد فردی و اجتماعی برای سلامت افراد و جامعه تدارک میبیند با این همه،از اصلاح و بازپروری آن عده از افرادی که احیانا مرتکب جرم و گناه میشوند،غافل نمانده است که اتفاقا عملیترین و انسانیترین تدابیر را بعد از ارتکاب جرم مدنظر قرار داده است مفهوم پدیده«جرم»در ایران اسلامی.
16که در رابطه با دستور ریاست محترم قوه قضائیه تفسیر مجملی از«اقدام مناسب»و«قلمرو اختیارات این قوه»ارائه نموده،است؛در این خصوص نکات ذیل قابل توجه است: (1-7-4)باتوجه به اهمیت امر پیشگیری از وقوع جرم و موقعیت والای این مسؤولیت در تمامی نظامهای معتبر امروزی،این تفسیر که«هرگونه اقدامی که در مورد امر پیشگیری از وقوع جرم لازم باشد،اگر قوای دیگر در اجرای آن، وظایفی را متحمل گردند دخالت در سایر قوا نخواهد بود»کاملا منطقی بنظر میرسد؛چرا که انجام این وظیفه سنگین در کشور ما متولی دیگری ندارد."