چکیده:
علم منزه از ماهیت و از سنخ وجود است. علم ابزارهایی دارد که عبارتند از: قوه حس، قوه خیال، قوه وهم، عقل و قلب. این ابزارها در امام به کمال خود می رسند و به این دلیل، امام به کامل ترین نحو به مصادر علم دست می یابد. این مصادر عبارتند از: عقل اول، لوح محفوظ، عرش، کرسی، وحی، علوم انبیا قبل و صحیفه هایی که به هر یک اختصاص دارند. امام از طریق این مصادر به حقایق تمامی علوم دست می یابد. برای نمونه، امام شاهد اعمال بندگان است و به کتبی که جزئیات حوادث خلقت را ضبط می کند، آگاه است و به تاویل قرآن، حقایق اسما و حقیقت فرشتگان علم دارد. امام در نهایت، از سدره المنتهی عبور می کند و به مقام «فناء فی الذات» می رسد.
Knowledge، being pure of quiddity، mahiyyah، is a mode of existence.There can be found some instruments for acquiring knowledge called the powers of knowledge. They consist in the powers of sensation، imagination، intellection and heart. As Imam`s powers arrive at the highest degree of perfection، he attains the highest origins of knowledge
consisting in:the First Intellect، theWell Guarded Tablet، the Throne، the Table، revelation and the prophets` knowledge and books. Imam attains the truths of all sciences through the origins. He is، for instance، a bearing witness for servants` actions and knows the booklets in which the events are recorded in detail، the true interpretation of holy Qoran، the Divine names and the essence of angles. He finally passes the farthest lote-tree and arrives at destruction in Divine Essence.