چکیده:
از زمان ابنسینا تاکنون دلایل گوناگونی بر اثبات وجود ذهنی ارائه شده است که مهمترین آنها ده دلیل است. این مقاله می¬کوشد تا، ضمن بررسی و نقد این براهین دهگانه، نشان دهد که: 1) اثبات وجود ذهنی برای ادراکات حصولی صرفا با یاری مقدمهای تعمیمدهنده ممکن است. 2) دو برهان حکم بر معدومات و قضایای حقیقیه صرفا در صورت ارجاع به برهان تصور معدومات نتیجه¬بخش-اند. 3) هفت برهان از براهین وجود ذهنی از قبیل تکثیر مثال برای برهان تصور معدومات به شمار می¬آیند و خود برهان مستقلی نیستند. 4) از میان براهین ده¬گانه تنها دو برهان تصور معدومات و خطای ادراک قادر به اثبات وجود ذهنی¬اند و سایر براهین در اثبات مدعا ناکافی¬اند.
From Avicenna's era up to now، various arguments have been presented for the mental existence (al-wujud al-zihni)، the most important of which are ten. These arguments don't have the same purpose: some of them are used only to reject the theory of relation (al-idafah)، and some engage to refute the theory of phantoms (al-ashbah). Considering critically the ten arguments، this article tries to show: (a) proving the mental existence for the mediate knowledge (al-‘ilm al-huSuli) is possible only through an extending premise; (b) two arguments، i.e. the argument through assertion about non-existents (al-hukm ‘ala al-ma‘dumat) and the one through factual propositions (al-qadaya al-haqiqiyyah)، are sound only if they are based on the argument through ideating non-existents (taSawwur al-ma‘dumat); (c) the proofs of mental existence are mostly examples for the argument through ideating non-existents; (d) among the ten arguments، only two، i.e. the argument through ideating non-existents and the one through misperception، are able to prove the mental existence، and the others are not sound.