چکیده:
ابوالبرکات بغدادی قبل از بیان دیدگاه مختار خویش دربارۀ مسئلۀ چگونگی پیدایش کثیر از واحد، با نگاه تاریخی، نظریۀ مشائیان را تبیین میکند و سپس به نقد دیدگاه حکیمان مشایی میپردازد و در نهایت دیدگاه خویش را در طی چهار تقریر بیان میکند. در نقد و بررسی دیدگاه او نکات ذیل قابلطرحاند. او در بررسی دیدگاه مشائیان دچار خطای تاریخی شده است. میان دیدگاه او و برخی از متکلمان مشابهتها و اختلاف¬هایی دیده میشود. ابوالبرکات به دیدگاه¬های فارابی و ابن-سینا اشراف کامل ندارد و حتی در بیان نظریۀ خویش دچار تزلزل است. در دیدگاه او روابط موجودات در عوالم متعدد به صورت دقیق بیان نشدهاند. ابوالبرکات در بیان دیدگاه خویش به هیئت بطلیموسی بی¬توجه بوده و نقد او بر نظریۀ حکیمان مشایی صائب نیست.
Abu `al-Barakat al-Baghdadi، before explanation of his selected view about the problem of the quality of emergence of multitudinous from unit، expresses the theory of Peripatetic philosophers with a historical outlook. He then critics the viewpoint of peripatetic philosophers and finally explains his view in the course of four descriptions. The following points are proposed when criticized his views: He has a historical fault when criticizing Peripatetic point of view. There are similarities and dissimilarities between his view and some of theologians’ one. Abu `al-Barakat doesn`t have perfect mastery over Farabi`s and Avicenna`s views، even is unstable in expressing his theory. In his point of view، the relationships between the existences in different worlds aren`t expressed exactly. Abu `l-Barakat is inattentive toward Ptolemaic astronomy، and his critic is not correct about the theory of peripatetic philosophers.