چکیده:
منشور جهانی حقوق بشر که به انگیزه حاکمیت عدالت و صلح جهانی تدوین شده و در ایجاد صلح و امنیت نیز کارایی داشته ، بر پایه مبانی و مبادی خاصی استوار است . در این میان مدافعان و موافقان آن ، به جای بررسی و ارزیابی این مبانی ، تنها با تکیه بر انگیزه و کارایی که داشته پذیرش آن را بایسته می دانند . اما این همه دلیل بر حقانیت و درستی آن به عنوان یک فکر و اندیشه نمی تواند باشد . نویسنده با تامل در این مبانی و پیش فرض ها ، به ارزیابی نقاط اشتراک و افتراق آن با دیدگاه قران می پردازد
Universal Declaration of Human Rights, which was compiled with the intention of promoting justice and world peace and has been somehow efficient in creating peace and security, is based on certain foundations and origins. Accordingly, its defenders and adherents have proceeded to accept it merely on the basis of its motives and efficiency, rather than through studying and evaluating these foundations. This, however, does not prove it to be rightful and genuine as a thought.
By deliberating on these foundations and presuppositions, the writer has dealt with the commonalities and differences between the above charter and the viewpoints of the Qur’an. At first, he has divided the above-mentioned foundations into four parts as follows: 1. Humanistic viewpoints: man’s natural dignity, which has arisen from his existence, and the independence and originality of man as free from Lordship and God’s possession of him (as testified by the articles in the charter and the debates that took place in the course of its compilation). 2. Ontological viewpoints: improvement of the worldly life as the main goal, considering the world as separate from the Hereafter, and disbelief in the role of the worldly life in the destiny and happiness of the world to come. 3. Right-oriented viewpoint: acceptance of natural rights and emphasis on equality and denial of any differences and distinctions. 4. Epistemological viewpoint: the capability of human intellect in discovering and apprehension of the consequences and necessities of rights, as the decisive and final judge.
The writer concludes that these foundations are neither wholly rejected nor thoroughly acceptable by the Qur’an. Then, he evaluates each one of them separately by the Qur’an and enumerates the Qur’an’s viewpoint as follows:
Human dignity has not arisen from his human existence but it is because of his humanity as potential capacity, which sometimes actualizes in him and sometimes dies down.
The Qur’an considers this world and the Hereafter two parts of a single reality that are closely tied, so as the definition of natural rights in the Qur’an is different from that of the planners of human rights.
The capability of human intellect is only accepted in realizing the interests and the evils of the worldly life, but it is not accepted in general. The spirit of the difference of the world human rights from the religious human rights lies in their different look at man.
خلاصه ماشینی:
"5 اما ظاهرا تصور طراحان اندیشه حقوق بشر چیزی دیگر است، از حکم قاطعانه ای که نسبت به «کرامت ذاتی فرد انسانی» صورت گرفته است و همچینن از استنتاج های قاطعانه ای که از آن اصل شده و به صورت احکام و مواد متعدد مطرح گردیده است، چنین فهمیده می شود که حقوق بشر و مبانی انسان شناختی آن، درک و داوری قطعی و نهایی عقل تلقی شده به گونه ای که هیچ تغییری نمی توان در آن ایجاد کرد.
به عنوان مثال برای انسان آخرت باور دیگر صلح و آرامش بالاترین آمال نیست؛ چنان که در اعلامیه حقوق بشر آمده است، بلکه او صلح، آزادی، ثروت و هر ارزش دیگر را تا آنجا جزء آمال و آرزوهای خود می داند که ابزاری برای تعالی او و در نتیجه تأمین زندگانی اخروی او باشد، و اگر چنانچه این خاصیت را نداشته باشد حاضر است به جنگ و فقر تن دهد، اما از هدف اصلی خویش دست برندارد.
و اما قسمت دوم دیدگاه، یعنی تعریف عدالت به برابری و مساوات؛ در این زمینه باید گفت گرچه قرآن تعریف خاصی از عدالت ارائه نمی کند، اما در مواردی که زمینه هایی همانند وجود داشته باشد حکم به مساوات و برابری را تأیید می کند و تبعیض را ناروا می شمارد مانند: «و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف» (بقره/228)، «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» (بقره/192)، «و إن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به» (نحل/126)، «و جزاء سیئة سیئة مثلها»(شوری/40) بنابراین اگر طراحان اندیشه حقوق بشر، کرامت را به مثابه خاستگاه حقوق در همه افراد انسان به صورت برابر موجود بدانند، صحیح است که عدالت را نیز تساوی و برابری حقوقی بگیرند؛ زیرا در چنین حالتی تبعیض مانع رسیدن حق به حقدار می شود."