چکیده:
ibبخش عمدهای از لایهء مرزی جو روز هنگام را لایهء آمیخته تشکیل میدهد که، آلودگی هوا در آن اغلب بهطور یکنواخت پخش شده است.در این مقاله ضمن بحث در شیوهء رشد لایهء آمیختهء شهری،که نقش مؤثری در غلظت آلودگی هوا دارد،مدلی تلاطمی برای آن ارائه و همراه با یک مدل انتگرالی برای پیشبینی آلودگی هوا در محیطهای شهری،تجربه میشود بهطوری که،با گزینش و تنظیم مناسب مدلها، میتوان آلودگی هوای شهری را،برای شهرهای مختلف و در شرایط گوناگون،به خوبی پیشبینی کرد. از مقایسه نتایج حاصل از مدل برای دو روز نوعی تابستانی و زمستانی،با آنچه از اندازهگیریها به دست آمده است،پیداست که غلظت آلودگی هوا و آهنگ تغییر آن در طول روز به خوبی پیشبینی میشود.غلظت آلایندهها در روزهای نوعی زمستانی،با شرایط هواشناختی یکسان،معمولا بیشتر از روزهای نوعی تابستان است.توپوگرافی اطراف شهر،در پایداریهای نسبتا شدید،در شهرهایی مانند تهران میتواند حرکت هوای لایهء مرزی را محدود سازد و موجب افزایش بیش از حد آلودگی هوا شود.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-ساختار روز هنگام لایهء مرزی جو رشد لایه آمیخته را به روشهای گوناگون میتوان حساب کرد، مانند روش پیوستگی،روش همانندی(بر پایه تحلیل ابعادی)، روش ترمودینامیکی و مدلهای تلاطم(برای نمونه،استال، 1989).
نتایج مدل معادلههای(1)،(6)و(7)،پس از برآوردپارامترهای لایهء آمیختهء شهری و دادههای گسیل(بر پایهء گرتهء رفت-آمد شهری)، به روش چهار مرحلهای رونگه-کوتا17انتگرالگیری میشوند در اینجا،انتگرالگیری از ساعت 6 بامداد تا ساعت 6 بعد ازظهر به وقت محلی،در دو روز نوعی تابستانی و زمستانی،با شرایط هوا شناختی یکسان(هوای صاف،آفتابی و همراه با باد ملایم)انجام شده است.
بدیهی است که،بویژه شارگرمای محسوس در سطح زمین،در تابستان بیشتر از زمستان خواهد بود و از این شکلها پیداست که بیشینهء این شار در تابستان بیش از سه برابر آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4-نمایهء قائم دمای پتانسیل در تابستان بر پایهء گمانه زنیهای ساعتها 000 و 1200 به وقت گرینویچ،12 دسامبر 1992،ایستگاه مهرآباد تهران(سازمان هواشناسی کشور،1992).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 7-رشد عمق لایهء آمیخته برای دو روز نوعی تابستانی( s )و زمستانی( w ).
لایهء آمیخته در یک مدل انتگرالی پیشبینی غلظت آلودگی هوا،نشان داده شد که بیشینهء غلظت آلودگی هوا در یک روز نوعی تابستانی به (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 14-مقایسهء مقدارهای شبیهسازی شده و مشاهدهای غلظت co ، no و no?
در شکل 14 مؤید این نکته است که مدلهایی که در این کار برای رشد لایهء آمیخته و غلظت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ارائه شده است بهتر از مدلهای جین و دمرجیان با شرایط واقعی فضای شهری همخوانی دارد."