چکیده:
در این مقالات نکات مهم زیر مطرحشده است:
الف:
1-تکامل تدریجی جهات قانونی سیستم برنامهریزی شهری در انگلیس که برنامهریزان را به عنوان تولیدکنندگان برنامهها و کنترلکننده توسعه شهری تعیین میکند.
2-از طریق موازین قانونی،از سال 1909 تا 1986 برنامههای شهرسازی انگلیس تکامل یافته و به دو نوع برنامه اصلی انجامیده است‘:
-برنامه ساختاری -برنامه محلی
این دو نوع برنامه بهجای طرحهای جامع شهری در انگلیس به کار گرفته شده است.
ب:
در ایران،ما هنوز همان طرحهای جامع شهری قدیمی را به کار میگیریم و مشکلاتی در امر تهیه،تصویب و اجرای طرحهای جامع در ایران مطرح است و قوانین شهرسازی که در سالهای قبل تنظیم شدهاند همچنان پا برجا هستند و هیچگاه وزارتخانههای مربوطه نسبت به اصلاح و تجدیدنظر در آنها اقدامی نکردهاند.
خلاصه ماشینی:
"طبیعت و تکامل تدریجی جهات قانونی برنامهریزی کالبدی اراضی (atkinsonmoon,1994) برنامهریزی شهری و روستایی به عنوان یک فعالیت دولتی در آغاز باتوجه به توسعه شرایط اجتماعی در شهرهای کوچک و بزرگ انگلیس از طریق کنترل بهداشت عمومی فعالیت خود را شروع کرد و همچنین مسائل بهداشتی،عمومی در کنار افزایش جمعیت و شهرنشینی سریع که از نتایج انقلاب صنعتی بود ترس از ناراحتی عمومی،دولت انگلیس را بر آن داشت که قوانین قرن نوزده مربوط به بهداشت عمومی و مسکن را بسرعت بررسی و به تصویب برساند،هدف اصلی آن ایجاد شرایط مطلوب در زمینه شرایط بهداشتی بود.
درحالیکه آنها از مدتها قبل آن را کنار گذاشتهاند و به فرمهای جدید و کارایی در زمینه حل مسائل و توسعه شهری روی آوردهاند10و برنامههایی از قبیل برنامهریزی کاربری اراضی،طرحهای توسعهای و محیطی،برنامههای محلی و منطقهای،طرحهای ساختاری و اجرایی،طرحهای جامع توسعهای در سطح ملی و منطقهای را ملاک عمل قرار داده و نسبت به توسعه شهرها و روستاهای خود اقدام میکنند و ما در ایران هنوز همان فرمهای اولیه طرحهای جامع اروپا را مورد عمل و اجرا قرار میدهیم.
این مسئله به این دلیل ضروری است که بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ طرح جامع،طرح تفصیلی آن باید تهیه گردد و در اجرا ممکن است مسائل بسیاری پیش آید که مجددا باید آن مسائل را مشاور متخصص حل و فصل نماید و به این ترتیب نیروی متخصص مشاور برای مدت درازی در اختیار شهرداری قرار میگیرد و شهرداریها در تمام موارد توسعه شهری از این بدنه تخصصی میتوانند استفاده کنند."