چکیده:
در این مقاله با بیان چشماندازهای آموزشی شیمی سبز در مقاطع گوناگون تحصیلی،بویژه در شاخههای تخصصی آن،تلاش شده است تا دیدگاههای واقعی این تحول و شاخههای وابسته به آن در آموزش عالی شناسانده شوند.بدین منظور گنجانیدن عناوین مورد نظر در سرفصلهای درسی و نیز انجام دورههای پژوهشی،نظیر بازدیدهای علمی از کارخانهها و مؤسساتی که به نحوی.از انحا به مواردی از شیمی سبز سروکار دارند،توصیه گردیده است. تحریر گزارش و تنظیم مقالاتی برای رفع معضلات محیط زیستی در قالب فعالیتهای تحقیقاتی،نظیر گذرانیدن دورههای تابستانی، تمرین پژوهش و تألیف رسالههای پژوهشی نیز از جمله راهکارهای مفید پیشنهادیاند.
خلاصه ماشینی:
"تحول شیمی سبز صرفا یک رشته علمی منفرد محسوب نمیشود بلکه از به همپیوستگی علوم و فنآوریهای وابسته به شیمی و مهندسی شیمی به منظور اعتلای اهداف محیط زیستی تشکیل گردیده است (Matlack, 1999) ،از این رو میتوان به تلفیق دیدگاههای سایر علوم و فنآوریهای ذیربط چون: حفاظت و ایمنی،بهداشت محیط،مبانی زیستشناسی و بومشناسی،اصول زیست شیمی،اقتصاد تولید و مصرف با توجه به اصول توسعه پایدار،مکانیک کاربردی در طراحی نو ماشینآلات صنعتی،بویژه در خودروها و صنایع شیمیایی و...
دستاوردهایی که از به همپیوستگیهای فوق در اختیار شیمی نو قرار میگیرند،به صورت نوآوریهای بدیع در قالب شیمی سبز تجلی مینمایند و نتایج مثبتی چون:تکوین واکنشها به سوی کاستن مواد اولیه مصرفی،رسیدن به حد اکثر بازدهی،کوتاه کردن مسیر واکنشها و حذف فعل و انفعلات چند مرحلهای منجر به تولید فرآوردههای جانبی و ناخواسته، گردآوری بهداشتی آلایندهها و ضایعات و تبدیل آنان به محصولات مفید و قابل مصرف و مصون از اتلاف و پیامدهای ناهنجار پراکندگی و انبارداری و...
را به ارمغان میآورند (مستشاری،1381) شیوههای برخورد با گروههای تحت تعلیم با توجه به گروههای سنی و سطوح علمی و فرهنگی آنان کاملا متفاوت است،ازاینرو به هنگام برنامهریزیهای آموزشی میتوان امکانات رسانهای و ترویج اهداف شیمی سبز را به وسیله کارشناسان مربوط به سایر افراد جامعه مدنظر قرار داد و از این طریق به بسط و توسعه عمومی دیدگاههای محیط زیستی همت گماشت.
گاهی اوقات نیز وجود استادان مجرب و معروف در سایر شاخهها موجب تحت الشعاع قرار دادن مکان واقعی این رشته و جایگزینی آن با دروس دیگر شده است!ازاینرو برای تحکیم اصول آموزشی مورد نیاز، میتوان به گنجانیدن مبانی نظری و کاربردی آنها در دروسی که به نحوی از انحا با اهداف شیمی سبز مرتبط کند اقدام کرد."