Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به قوانین جزایی اسلام (9): فلسفه مجازات سرقت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مجازات ، اسلامی ، دزدی ، قوانین ، فلسفه مجازات سرقت ، امنیت ، اجراء ، قوانین جزائی اسلام ، جامعه ، حریم

خلاصه ماشینی:

"اگر حکومت اسلامی پیاده شد،عدالت اجتماعی برقرار گردید،حقوق همسایگان‌ و محرومان اداء شد و طبقهء حاکم و مرفه علی‌وار در کنار طبقه محروم گرفته و زنانشان‌ فاطمه‌وار در کنار توده‌ها و محرومان و همسان با آنان زندگی کردند،افراد جامعه از رفاه‌ نسبی برخودار شدند،غذا و مسکن،بهداشت و فرهنگ عمومی تأمین شد و روح ایثار و گذشت زنده شد و آزطلبی و زراندوزی از جامعه رخت بربست،در چنان جامعه‌ای هرگز کسی بخاطر شکم و فشار و بدبختی دست به سرقت نمی‌زد و اگر هم زد،معلوم است که‌ ریگی به کفش دارد و خیانت پیشه و متجاوز است و باید دست متجاوز کوتاه شود. زیرا همگام با پیاده شدن سایر مقررات و اجرای دقیق مقررات اسلامی،جز مشتی‌ خائن و بد سرشت،کسی به فکر تجاوز و خیانت نیست،این عده معدود هم با اجرای دقیق‌ مجازات،گور خود را گم می‌کنند و معمولا جرأت اقدام به خیانت را نخواهند داشت پس این پندار،مغرضانه است که خیال کنیم با اجراء حدود و قصاص اسلامی در جامعه‌ حمام خون راه می‌افتد و جامعه تبدیل به سلاخ‌خانه می‌شود. »1 برای پاسخ به سئوال مزبور نخست باید بدانیم که هدف ادیان و شرایع آسمانی‌ نامین رفاه و امنیت و سعادت جامعه است و برای این منظور دفاع از پنج اصل مقدس و سعادت‌ آفرین اجتماعی را به عهد گرفته و تجاوز و به فساد و تباهی کشیدن آنها را محکوم می‌کند و متجاوزین را سخت کیفر می‌نماید و این اصول عبارت است از:جان،عقل،مال،نسل، عرض(آبرو و شرف انسانی)بعلاوه باید گفت که:تصمیم جهان بشریت برای مجازات‌ دزد،روی این اصل است که از نقطه نظر واقع‌بینی،مهم‌ترین و گرانبهاترین چیزی که‌ انسان معمولا درک می‌کند،زندگی اوست و وظیفه‌ای لازم‌تر و مهم‌تر و واجب‌تر از آن‌ درک نمی‌کند که سعادت همین زندگی را تأمین کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.