Skip to main content
فهرست مقالات

برگی از بوستان فقه

نویسنده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : فقه ، فقیه ، کتاب ، مدرسه ، علم فقه ، تبویب ، احکام ، دانش ، مدارس فقه امامیه ، نگارش متون فقهی

خلاصه ماشینی:

"ب - نمونه‌هایی از کاستیهای کتاب‌ روش مؤلف در بررسی هر یک از فروعات و مسائل فقهی این است که نخست فرع را مطرح می‌کند و سپس به تعریف آن می‌پردازد؛ آنگاه اختلاف نظرها را بازگو می‌کند، سپس به ذکر ادله هر یک از نظرات می‌پردازد و در نهایت پس از مقارنه و موازنه دلایل نظرات مختلف به بیان «نتیجه» بحث می‌پردازد که نتیجه، نظریه خود او نیز محسوب می‌شود. برای نمونه از کتاب او مسأله «تنجس مواد سائله» - مایعات و اجسام روان - را می‌توان مثال آورد که پس از بیان صورت مسأله و تعریف آن، به ذکر اختلاف نظر موجود در مسأله پرداخته و گفته است: مشهور در نزد فقهای شیعه این است که مواد سائله‌ای مانند آب قلیل با صرف ملاقات عین نجس، متنجس می‌شود، اعم از اینکه رنگ، طعم و بوی آن عوض شود یا عوض نشود، ولی گروه اندکی از فقهای شیعه مانند ابن ابی عقیل، محدث کاشانی و غیره معتقدند اگر رنگ یا بو و طعم آب قلیل عوض نشود، متنجس نمی‌شود. بحث کردن در مسائل فقهی با این روش بویژه برای نوآموزان فقه استدلالی بسیار مفید است و از این نظر کتاب حاضر می‌تواند الگویی برای تدوین کتب درسی در فقه استدلالی باشد، اما نواقص و کاستیهایی که در لابلای بحثهای آن وجود دارد، گاهی چنان حساس و یا متعدد است که انسان احتیاط می‌کند آن را به عنوان الگوی کامل یک کتاب درسی معرفی کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.