خلاصه ماشینی:
از چند نامه دیگر او چنین برمی آید که میل (رو به هند آوردن) و (عزم سفر هند که در هر سر هست) به سراغ علما نیز رفته است, چرا که در چندین مورد, مضامینی در این باب آمده است: (… فوجی پریزادگان معانی که از فراز بام خیال, آهنگ پرواز کرده, هر یک چون کبوتر نامه بر, مکتوب شوقی از این دورگرد کشور حضور به بال بیان بسته, و در آرامگاه صفحه به جلد سیه چردگان الفاظ رفته, اکنون مانند لیلی و شان سواد هندوستان به عزم آن سرزمین بهشت آیین, در قدم کرم شبتابی جلوه می نمایند,…) نوشته های او آنجا که از مناقب صفویه می گوید, خالی از مبالغه و اغراق نیست.
) در میان منشأت موجود از آقا حسین خوانساری ـ اگرچه هنوز پژوهشی کارشناسانه در باب صحت انتساب برخی از آنها به آقا حسین صورت نگرفته است ـ چند نامه عربی نیز وجود دارد که دو مورد از مهم ترین آنها خطاب به شریف مکه است (یک بار از سوی شاه عباس دوم و دیگر از سوی میرزا مهدی اعتمادالدوله) و در آن پس از رد و بدل شدن تعارفات متداول سیاسی, دلیل فرمان شاه عباس دوم مبنی بر تعطیل موقت باب حج بیان شده و از شریف مکه خواسته تا تمهیداتی برای کوتاه کردن دست غارتگران و قطاع الطریق در مسیر حجاج فراهم آید و به رفاه حاجیان ـ بویژه حاجیان اعزامی از ایران ـ بیشتر رسیدگی شود: (… ثم المتمنی الی جنابهم ان قبل ذلک بسنین, وصل الی شرایف مسامع حضار المجلس الخاقانی… ان قوافل الحاج والمعتمرین الآتین لطواف بیت الله الحرام الذی من دخله کان من الآمنین, القاصدین زیارة رسوله سید المرسلین والائمه الکرام المعصومین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ الذین یجیئون من بلادنا المحروسة ـ حرسها الله تعالی ـ یصل الیهم فی الطریق محی کثیرة بدنیه و مالیه, ویصیبهم بلایا عظیمة جسمانیة و نفسانیة من جهات مختلفه وانحاء شتی, حتی انه قد یکون یسلب منهم اللصوص والذوبان ثیابهم واسلابهم وجمیع ماکانوا به یتمتعون, ویذرونهم بالبیداء بایدین و یحلونهم منزلة ما کانوا یحرمون ومع ذلک یتفق ایضا فی بعض السنین ان یفوتهم الحج, اذ لم یدرکوا الموقفین, ویرجعون عراة حفاة.