چکیده:
در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حتی ابو بکر چیزی از اسرائیلیات در تفسیر، تاریخ و اصول اعتقادی مسلمانان مطرح نبود.از زمان خلیفه دوم کمکم افکار و اندیشههای بنی اسرائیلی در میان مسلمانان رسوخ کرد.احبار یهودی و راهبا مسیحی بعدها با حمایت جانی و مالی معاویه و خاندان بنی امیه،در ترویج اسرائیلیات نقش کلیدی داشتند.اکنون فرقه وهابیت به عنوان یک جریان دینی در برداشت از آیات صفات از آن بهرهبرداری کرده،خود را بر صراط حق و مخالفین را در گمراهی میبینند.در نوشتار حاضر با سنجش و مقایسه اندیشههای اعتقادی تورات و اندیشههای اعتقادی وهابیت در باب توحید صفاتی به این نتیجه رسیدیم که اعتقادات توحید صفاتی وهابیها نسخه جدیدی است، برگرفتهشده از اعتقادات یهود.
خلاصه ماشینی:
"(ابن کثیر،2141:483/1) ب)مسلمانان اگرچه در میان مسلمانان این حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله شایع بود:«لا تصدقوا اهل الکتاب و لا تکذبوا هم...
(همان:626) نقد ابو هریره امام علی علیه السلام میفرمود:«آگاه باشدی که دروغگوترین انسان زنده نسبت به رسول خدا است» (ابن ابی الحدید،بیتا:86/1)عایشه به احادیثی که ابو هریره از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت میکرد، اشکال میگرفت.
حدیث«وعاءین»؛بخاری از ابو هریره روایت کرده است که گفت:از پیامبر صلی الله علیه و آله دو ظرف حدیث حفظ کردم که یکی را در میان مردم پخش میکنم؛اما در صورت پخش ظرف دوم،این گلو بریده میشود.
(بخاری،بیتا:83/1)چگونه ممکن است پیامبر صلی الله علیه و آله احادیثی را از همه صحابه کتمان کرده باشد،و فقط به ابو هریره آن هم کسی که بعد از سال نهم هجری مسلمان شده گفته باشد!؟ دو.
(ابن حجر،5141:56/1 و 66)وقتی عایشه بر او اشکال گرفت که خود پیامبر صلی الله علیه و آله چنین رفتار نمیکرد بلکه روزه را ادامه میداد؛ابو هریره گفت:من از فضل بن عباس و اسامة بن زید شنیدهام.
(ابن سعد،بیتا:373/2)وی از قول پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کرده است که فرمود: «بلغوا عنی و لو آیة و حدثوا عن بنی اسرائیل و لا حرج».
(ابن تیمیه،بیتا ج:01) الرحمن علی العرش استوی یعنی«ارتفع علی العرش»،«علا علی العرش»(همان)وی به استناد روایتی از احمد بن حنبل میگوید:پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام نماز چشمانش را به سوی آسمان میدوخت تا اینکه آیات (قد أفلح المؤمنون*الذین هم فی صلاتهم خاشعون) بر وی نازل شد؛پس از آن ایشان همواره به سجدهگاهش نگاه میکرد."