چکیده:
دولت،پرورش نیروی انسانی و نیز سرمایهگذاری در صنعت نرمافزار،به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار شناخته شدهاند.هدف مقاله حاضر،شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار در ایران است.در این پژوهش،با بهرهگیری از مدل جامع بررسی عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار(مدل اوال)و نیز تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب شده،رتبهبندی عوامل مذکور در ایران از دید شرکتهای برتر صادرکننده صادرات انجام شده است. طبق یافتههای این پژوهش در طول سالهای 1384 و 1385،برقراری ارتباطات مؤثر از طریق نمایندگیها و دفاتر خارجی،وجود زیرساختهای مناسب،میزان درآمد سرانه،وجود نیروی کارشناس مناسب در صنعت نرمافزار،تسهیلات لازم برای زندگی شخصی و کاری،گستردگی و توسعه یافتگی صنعت،سیاستهای دقیق
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(1):مدل بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت صادرات نرمافزار اران کارمل(اوال) هریک از هشت عامل فوق،چند متغیر را شامل میشوند که عبارتاند از: 1)سیاستهای دولت:(چشمانداز بلندمدت صنعت،سیاستها و برنامههای اجرایی دولت، روابط سیاسی بینالملل و قوانین حاکم) 2)زیرساخت تکنولوژی:(ضریب نفوذ اینترنت،نرخ رشد استفاده از کامپیوتر،توسعه یافتگی دولت الکترونیک) 3)صنعت:(تعدا شرکتهای فعال در حوزه تولید و صادرات نرمافزار،تعداد نهادهای حمایتی در حوزه تولید و صادرات نرمافزار،تعداد نمایشگاههای تخصصی بینالمللی در حوزه فناوری اطلاعات) 4)سرمایه:(سهم فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی و سرمایهگذاری کل کشور،میزان اعتبارات حمایتی از تولید و صادرات نرمافزار،میزان سرمایهگذاری خارجی در صنعت نرمافزار) 5)تسهیلات رفاهی زندگی:(امنیت اجتماعی و سیاسی،دسترسی راحت به رفت و آمد بینالمللی،دسترسی به منابع علمی و سمینارهای تخصصی در سطح داخلی و خارجی،توسعهیافتگی شهر و محل زندگی متخصصین نرمافزار) 6)نیروی انسانی:(تعداد فارغ التحصیلان رشتههای مرتبط با تولید و صادرات نرمافزار،تعداد افراد مسلط به زبان انگلیسی) 7)درآمد:(درآمد سرانه،نرخ نیروی کارشناسی در حوزه تولید نرمافزار،سهم فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی) 8)ارتباطات:(تعداد نمایندگیها و دفاتر شرکتهای داخلی و خارج از کشور،تعداد نمایشگاههای تخصصی بینالمللی در حوزه فناوری اطلاعات) ب)مطالعات تجربی با مرور مطالعاتی که در سایر کشورهای دنیا در اینباره انجام شده است،مشخص شد که در این مطالعات،عواملی مانند هزینه کم ارتباطات از راه دور؛تأمین مشوقهای مالی و مالیاتی؛کاهش و موانع تجاری بر کامپیوترها،نرمافزارها،تجهیزات ارتباطاتی و محصولات پردازشگر اطلاعات؛طرحریزی و هماهنگی اقدامات در اینباره؛سرمایهگذاری در آموزش فناوری اطلاعات؛ایجاد تسهیلات پژوهشی در سطح جهان؛وجود بازارهای هماهنگ در سراسر جهان؛تصویت و اجرای قوانین کپی رایت،به عنوان عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار شناسایی شدهاند(پرس1،3991:56-76)."