چکیده:
نخستینبار در بند «ج» ماده ششم اساسنامه نورنبرگ، منطق محاکمه و مجازات جنایات علیه بشریت تا حدودی روشن گردید. منشا الهام این منطق، واقعه «هولوکاست»، مربوط به کشتار دستهجمعی یهودیان بود که براساس آن، دولتمردانی که فرمان به شکنجه و نسلکشی یهودیان داده بودند، براساس حقوق بینالملل در قبال افعالشان مسئولیت کیفری یافتند. اندیشه مجازات مرتکبان جنایات بینالمللی بارها در عمل به شکست انجامید تا اینکه دست تقدیر سران رژیم صهیونیستی را یاری کرد تا با بهرهگیری از دادگاه نظامی نورنبرگ برخی از سران نازی را در دادگاههای داخلیشان محکوم کنند و آنها را به دار مجازات بسپارند. اما در جنگ 22 روزه غزه (27 دسامبر 2008) که توسط این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین اتفاق افتاد برخی از همان نوع جنایات علیه بشریت اتفاق افتاد. 1400 شهروند فلسطینی شهید و بیش از 6000 نفر که عمدتا کودکان و زنان بودند مجروح گردیدند. منطق حقوق بینالملل کیفری و همچنین منطق اشغالگران که روزی خود را قربانی نژادپرستی میدانستند ایجاب میکند که اتهام آنان عادلانه مورد رسیدگی و مجرمان مورد مواخذه قرار گیرند و مجازات شوند. برای اولین بار گلدستون، گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل، در گزارشی مفصل رژیم صهیونیستی را متهم به ارتکاب جنایاتی کرد که زمانی خود را قربانی همین جنایات میدانست. امروز با ظهور دادگاههای بینالمللی کیفری اختصاصی یوگسلاوی سابق و روآندا و تشکیل دیوان بینالمللی کیفری، امکان محاکمه و مجازات چنین مجرمانی در حقوق بینالملل کیفری بیش از پیش فراهم گردیده است.
It was paragraph (c) of Principle VI of the Nuremberg Principles which for the first time shed some light on the logic of prosecution and punishment of crimes against humanity. That logic was originally inspired by the “Holocaust” incident related to the genocide of the Jews based on which the statesmen who had ordered the torturing and ethnic cleansing would have taken criminal responsibility for their acts under international law. In practice, the idea of punishing the perpetrators of international crimes failed many times, until the destiny helped the Zionist regime to punish some of the Nazi leaders with the blessing of the Nuremberg Military Tribunals and their own national courts. However, some of those very crimes against humanity were perpetrated again during the 22 day war on Gaza. In that war conducted by Zionist regime against the oppressed Palestines, 1400 Palestinian citizens were martyred and more than 6000 others, mostly children and women were injured. The logic of international criminal law as well as that of the usurpers, who one day considered themselves as the victims of racism, necessitates that these alleged crimes be adjudicated fairly and the offenders be taken to task and punished. Mr. Goldstone, commissioner for the UN Human Rights Council, for the first time in a detailed report, accused the Zionist regime of committing such crimes as they had alleged to be their victims someday. Today, the emergence of the special International Criminal Tribunals for the former Yugoslavia and Rwanda as well as the International Criminal Court in The Hague have made it possible, more than before, to analyze such crimes and punish their perpetrators under international criminal law
خلاصه ماشینی:
(41) Gresh,Akain,Le rapport d'Amnesty International-sur-la-guerre,http://blog.
در این خصوص،یکی از تبعات قضیه غزه دوباره مطرح شدن اصل صلاحیت جهانی از سوی برخی کشورها از جمله انگلستان و اسپانیا بود؛ چنانکه سازمان عفو بین المللی باتوجه به بیاعتنایی رژیم صهیونیستی به پذیرش یک تحقیق جدی در خصوص این جنگ معتقد است که در اینجا ناخودآگاه اجرای اصل صلاحیت جهانی برای محاکمه مسئولان این رژیم دربرابر دادگاههای خارجی توجیهناپذیر خواهد بود.
ب)توسل به ظرفیتهای حقوق بین الملل کیفری باوجود پیشفرضهای فوق مبنی بر پذیرش گزارش گلدستون بهعنوان ادله مثبت وقوع جنایات بین المللی همچون جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه،باید دید آیا براساس اصول صلاحیتی مربوط به دادگاههای بین المللی میتوان الگوهایی برای محاکمه و مجازات مسئولان جنایات ارتکابی طراحی کرد یا خیر.
به نظر میرسد در حالحاضر باتوجه به تغییر فضای بین المللی،همراهی افکار عمومی دنیا با قضیه فلسطین بهدلیل جنایات ارتکابی در غزه و گزارش پراهمیت گلدستون در تحلیل دقیق و فنی حوادث غزه و در نتیجه مجرم شناختن رژیم صهیونیستی،وقت آن رسیده تا با ایجاد بسترهای مناسب سیاسی و اعمال فشار لازم بر شورای امنیت،کشورهای طرفدار حقوق بشر از این شورا بخواهند تا باتوجه و استناد به قطعنامههای پیشتر صادرشده در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی،تشکیل یک دادگاه بین المللی کیفری موقت برای رسیدگی به جنایات صهیونیستها را در دستور کار قرار دهد.
ضمن اینکه پیشنهاد گلدستون مبنی بر ارسال رسمی گزارش از سوی شورای حقوق بشر به دادستان دیوان،گواه توجه وی به اهمیت این گزارش بهعنوان مجموعهای از ادله و همچنین ترسیم خطمشی طرح اتهام علیه رژیم صهیونیستی دربرابر دیوان بین المللی کیفری است.