چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی راهکارهای بهبود مدیریت در شرکتهای تعاونی فعال اشتغالزای استان همدان در سال 8831-98 انجام شده است.با استفاده از روش کوکران حجم نمونه تعیین و 011 پرسشنامه تکمیل شد.تحقیق حاضر از نوع پیمایشی(زمینهیابی)و در آن آماره t برای بررسی عوامل اثرگذار بر مهارتهای مدیریتی به کار رفت. عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت در شرکتهای مورد نظر از دو بعد اصلی(1.بعد مدیریت عملکردی در شرکتها و2.بعد مدیریت بازاریابی)و ابعاد فرعی موجود در هر کدام از ابعاد اصلی مذکور،مورد بررسی قرار رفت. یافتهها نشان دادند که مدیران تعاونی در شاخصهای برنامهریزی،هدایت و هماهنگی (ذیل شاخص کلی مدیریت عملکردی)و در شاخصهای تدوین استراتژی،تجزیه و تحلیل رقابت،آمیخته بازاریابی،تعیین بازار هدف،موضعیابی و تعیین رویههای کنترل(ذیل شاخص کلی مدیریت بازاریابی)دارای نقطه ضعف هستند.همچنین در شاخصهای سازماندهی،کنترل، بررسی محیط کلان،بررسی بازار،سوات (SWOT) 1،بودجهبندی و پیشبینی،مدیران تعاونی دارای نقطه قوت هستند. بر پایه یافتههای این تحقیق نتیجهگیری شد که به منظور الزام شرکتهای تعاونی به تهیه و ارائه برنامه اجرایی،تشویق به اجرای سیستمهای استاندارد مدیریتی،ایجاد واحد تحقیقات بازار در اتاق تعاون جهت تحلیل شرایط بازار برای شرکتها،پرداخت یارانه به تعاونیهایی که به کیفیت،بستهبندی و تبلیغات توجه دارند،معرفی توزیعکنندههای ملی و منطقهای به تعاونیها و ایجاد تسهیلات برای عقد قراردادهای توزیعی،از مهمترین راهکارهای مؤثر در آشنایی بیشتر مدیران با مؤلفههای مختلف مدیریت عملکرد و مدیریت بازاریابی و بهبود مهارتهای مدیریتی به شمار میآیند.
This survey study was carried out in 2009-10 in order to examine the approaches to improve management in active entrepreneur cooperatives of Hamedan province. Using Cochran formula the sample size was determined and 110 questionnaires were filled out. The t statistic was used to study the factors influencing management skills.
Factors influencing management success in mentioned companies were studied in regard of two main aspects: 1) Functional management and 2) Marketing management and minor internal aspects of these two
خلاصه ماشینی:
تعاون،سال بیست و یکم،دوره جدید،شماره 2،تابستان 9831 بررسی نقاط قوت و ضعف مدیران و راههای بهبود مهارتهای مدیریتی در شرکتهای تعاونی فعال اشتغالزای استان همدان مهدی ترکمان1،مهدی افشار2 تاریخ دریافت:98/4/92 تاریخ پذیرش:98/8/8 چکیده این تحقیق با هدف بررسی راهکارهای بهبود مدیریت در شرکتهای تعاونی فعال اشتغالزای استان همدان در سال 8831-98 انجام شده است.
بر پایه یافتههای این تحقیق نتیجهگیری شد که به منظور الزام شرکتهای تعاونی به تهیه و ارائه برنامه اجرایی،تشویق به اجرای سیستمهای استاندارد مدیریتی،ایجاد واحد تحقیقات بازار در اتاق تعاون جهت تحلیل شرایط بازار برای شرکتها،پرداخت یارانه به تعاونیهایی که به کیفیت،بستهبندی و تبلیغات توجه دارند،معرفی توزیعکنندههای ملی و منطقهای به تعاونیها و ایجاد تسهیلات برای عقد قراردادهای توزیعی،از مهمترین راهکارهای مؤثر در آشنایی بیشتر مدیران با مؤلفههای مختلف مدیریت عملکرد و مدیریت بازاریابی و بهبود مهارتهای مدیریتی به شمار میآیند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش بعدی،آماره t برای بررسی میزان آشنایی مدیران با مدیریت عملکردی و مدیریت بازاریابی و ابعاد فرعی آنها در قالب نرمافزار SPSS محاسبه خواهد شد: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در رابطه بالا x?
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش مدیریت بازاریابی،بیش از نیمی از مدیران در شاخصهای بررسی محیط کلان،تجزیه و تحلیل رقابت،آمیخته بازاریابی،تدوین استراتژی،تعیین بازار هدف و تعیین رویههای کنترل در گروه متوسط قرار دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) محاسبه آماره t نشان میدهد که به طور کلی مدیران شرکتهای تعاونی فعال اشتغالزای استان همدان با شاخصهای برنامهریزی،هدایت و هماهنگی از شاخص کلی مدیریت عملکردی و شاخصهای تدوین استراتژی،تجزیه و تحلیل رقابت،آمیخته بازاریابی،تعیین بازار هدف،موضعیابی و تعیین رویههای کنترل از شاخص کلی مدیریت بازاریابی،آشنایی کمی دارند.