چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مناسب برای تربیت مدیران کارامد در بخش تعاون کشور با تکیه بر سه جنبه آموزش،پژوهش و ترویج بوده که با حمایت وزارت تعاون انجام شده است.روش تحقیق توصیفی(پیمایشی)بوده که اطلاعات آماری مورد نیاز پژوهش در سال 7831 از طریق تکمیل پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای در بین 002 نفر از مدیران بخش تعاونی استان تهران جمعآوری شد.همچنین فاصله وضع موجود و مطلوب مؤلفههای اصلی به دست آمده از پژوهش در زمینه مدیریت کارامد(مدیریت مشارکتی، توسعه منابع انسانی،توانمندسازی،فناوری اطلاعات و ارتباطات،یادگیری سازمانی و کارآفرینی)با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی از دید مدیران برآورد شد و از طریق تحلیل عاملی اولویتبندی آنها صورت پذیرفت. نتایج مطالعه نشان داد که مؤلفههای توسعه منابع انسانی و کارآفرینی در بحث مدیریت کارامد به ترتیب دارای بیشترین انحراف از میانگین در مقایسه با سایر مؤلفه ها هستند.نتایج رتبهبندی مؤلفههای مدیریت کارامد حاکی از آن است که به ترتیب مؤلفههای کارآفرینی، فناوری اطلاعات،توسعه منابع انسانی،توانمندسازی،یادگیری سازمانی و مدیریت مشارکتی براساس میانگین در رتبههای اول تا ششم کارامدی قرار گرفتهاند.نتایج بررسی و تحلیل وضعیت موجود آموزش،پژوهش و ترویج در سه سطح مدیریت نشان داد که وضعیت موجود آموزش،پژوهش و ترویج مطلوب نبوده و نیاز به بازنگری در نوع،کیفیت و کمیت دورهها در بخش تعاون است.بررسی وضعیت موجود و مطلوب نظام مدیریت تعاون در ایران نیز مبین آن است که میان وضعیت موجود تمامی مؤلفههای مدیریت کارامد با وضع مطلوب آنها از دیدگاه مدیران تفاوت معنیداری وجود دارد.در نهایت با توجه به نتایج مطالعه،چارچوب ادراکی مناسب برای مدیریت تعاونیها ارائه گردید.
The objective of the current study (sponsored by the Ministry of Cooperation) was to present an appropriate framework for training efficient managers in cooperation sector by relying on three aspects of education، research and extension. The research methodology was descriptive (survey) and the required statistical data were collected using questionnaires with stratified random sampling method among 200 managers of cooperative sector of Tehran Province. The distance between the current status and desirable condition of main components resulted from researches about efficient management (participative management، human resources development، empowerment، ICT، organizational learning and entrepreneurship) was determined with descriptive and inferential statistics from the aspect of the manager and through factorial analysis of their prioritization. The research findings show that human development and entrepreneurship components respectively have the most deviation from the mean compared to other components. The results of grading efficient management components shows that entrepreneurship، IT، human resources development، empowering، organizational learning and participative management components respectively rank 1st to 6th in efficiency. The results of analyzing the current status of education، research and extension in three levels of management demonstrated that the current status of education، research and extension is not desirable and requires revision in type، quality and quantity of courses in the cooperation sector. Studying the current and desirable conditions of cooperation management status of Iran implies that there is a significant difference between the current status of all efficient management components and the desirable one form the aspect of managers. With regard to the findings of the study، a conceptual framework for management of cooperatives was presented.
خلاصه ماشینی:
بررسی وضعیت موجود و مطلوب نظام مدیریت تعاون در ایران نیز مبین آن است که میان وضعیت موجود تمامی مؤلفههای مدیریت کارامد با وضع مطلوب آنها از دیدگاه مدیران تفاوت معنیداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات جدول فوق نشاندهنده این است که مؤلفههای توسعه منابع انسانی و کارآفرینی در بحث مدیریت کارامد به ترتیب دارای بیشترین انحراف از میانگین در مقایسه با سایر مؤلفهها هستند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد که به ترتیب مؤلفههای کارآفرینی،فناوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی،توانمندسازی،یادگیری سازمانی و مدیریت مشارکتی براساس میانگین در رتبههای اول تا ششم به لحاظ کارامدی قرار گرفتهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج این بررسی با در نظر گرفتن گستردگی 06 درصد به عنوان میانگین نشان داد که وضعیت موجود آموزش نیاز به بازنگری در نوع،کیفیت و کمیت دورهها در بخش تعاون دارد.
در زمینه پژوهش نیز با در نظر گرفتن میانگین مطلوب 7/8 میانگین فعلی 5/15 به دست آمد که با توجه به آزمون t متأسفانه وضعیت پژوهش ضعیف ارزیابی میشود و نشاندهنده این موضوع است که نگرش،بینش و مهارتهای پژوهشی در بین مدیران سطوح سهگانه در بخش تعاون به شدت نیاز به بازنگری و تقویت دارد چرا که در دنیای امروز راهبردها،سیاستها و تصمیمگیریهایی جنبه علمی دارند که بر مبنای پژوهش و تحقیق اتخاذ شده باشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهاد نتایج این مطالعه نشان داد که مؤلفههای توسعه منابع انسانی و کارآفرینی در بحث مدیریت کارامد به ترتیب دارای بیشترین انحراف از میانگین در مقایسه با سایر مؤلفهها هستند.