چکیده:
پایداری توسعه کشاورزی در ایران مستلزم استفاده از سرمایههای انسانی ماهر و متخصص در زمینههای تولید و تبدیل محصولات کشاورزی است.از جمله زمینههای مستعد جهت بهرهگیری مطلوب از این افراد،تشکیل شرکتهای تعاونی دانشآموختگان کشاورزی است.با توجه به اهمیت موضوع،هدف کلی این پژوهش شناسایی و تحلیل الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی با روش دلفی میباشد.جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران تعاون استان کرمانشاه در سال 9831 تشکیل دادهاند که با بهرهگیری از روش دلفی و طی سه مرحله،دیدگاههای آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss استفاده شد.براساس نتایج،صاحبنظران تعاون الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی را در چهار دسته الزامات فردی-حرفهای،الزامات اقتصادی،الزامات فرهنگی-اجتماعی و الزامات اداری دستهبندی نمودند.
The sustainability of agricultural development in Iran depends on competent human resources in producing and processing of agricultural crops. One of the best methods to utilize these resources is establishing and developing agricultural graduate’s cooperatives.
The purpose of this study was to determine & analyze the requirements for establishing agricultural graduates’ cooperatives with Delphi method. The statistical population of the study was the cooperation experts in Kermanshah Province in 2010. Delphi method
was used in three stages to analyze their points of view. Data analysis was carried out by SPSS software. Based on the results، the most important requirements for establishing agricultural graduate cooperatives can be classified in four groups of professional-individual requirements، economic requirements، socio-cultural requirements and administrative requirements.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت موضوع،هدف کلی این پژوهش شناسایی و تحلیل الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی با روش دلفی میباشد.
با توجه به ویژگیهای روش تحقیق و از آنجا که نتایج تحقیق بهطور عملی میتواند در جهت تسریع روند شکلگیری تعاونی دانشآموختگان برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار کشاورزی مورد استفاده قرار گیرید،تحقیق کاربردی است.
در این مرحله میزان اهمیت هر یک از الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی برحسب نظر متخصصان تعاون(با استفاده از طیف لیکرت)بررسی شد که نتایج به دست آمده در جدول 2 آمده است.
مرحله سوم تکنیک دلفی در مرحله سوم نتایج حاصل از اولویتبندی الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی در قالب پرسشنامهای در اختیار متخصصان تعاون قرار گرفت تا میزان موافقت و مخالفت آنها با اولویتبندیهای مشخص شده تعیین گردد(جدول 3).
میتواند به برپایی و موفقیت تعاونی دانشآموختگان کشاورزی کمک نماید؟ نتایج تحلیل دیدگاه صاحبنظران تعاونی در استان کرمانشاه در قالب روش دلفی گویای آن است که 72 الزام در شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی نقش بسزایی دارند.
در مرحله سوم روش دلفی از صاحبنظران خواسته شد که میزان موافقت و مخالفت خود را با اولویتبندی الزامات شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی در یک فاصله صفر تا صد درصد مشخص نمایند.
نتایج گویای آن است که تمامی 72 الزام تأثیرگذار در شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی(که براساس دیدگاه صاحبنظران در مرحله دوم روش دلفی به دست آمدند)مورد تأیید قرار گرفتند با این تفاوت که در بین الزامات اولویتبندی شده،وجود فرهنگ اقتصادی سالم(نبود رانتخواری،رشوه و...
نتایج تحلیل دیدگاه صاحبنظران براساس روش دلفی گویای آن است که 72 الزام از دیدگاه صاحبنظران در شکلگیری تعاونی دانشآموختگان کشاورزی نقش بسزایی دارند.