Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب: خوانش درخت انجیر معابد (نوشته احمد محمود)

ناقد:

(5 صفحه - از 90 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : درخت انجیر معابد ، خوانش درخت انجیر معابد ، رمان درخت انجیر معابد ، درخت انجیر معابد احمد محمود ، صحنه‌های رمان درخت انجیر معابد ، رمان ، احمد محمود ، داستان ، خواننده ، مهران

خلاصه ماشینی:

"محمود در آخرین اثرش-درخت انجیر معابد-تلاش‌ وافری دارد تا بسیاری از قواعد معهود و دست و پا گیر را به کنار نهد،و هرچند که این بار جریان‌ها و تحولات سیاسی در متن داستان او حضوری فعال ندارند،اما گذار یک‌ جامعه از شیوهء زنگدگی سنتی به شیوهء نوین در بستر رمان نظرگیر است. همان‌طور که در نمایشنامهء باغ آلبالو اثر چخوف،صدای مدام تبر نماد انقراض یک خانوادهء زمین‌دار سنتی است در درخت انجیر معابد نیز تاج الملک، خواهر آذرپاد بزرگ،به عنوان تنها میراث معنوی باقی مانده از گذشته،به جایی می‌رود تا با حسرت«آوار شدن عمارت کلاه فرنگی را ببیند،ببیند که سرو بلند اسفندیار خان‌ چگونه سرنگون می‌شود:کدام دست و کدام تبر نخل پر بار سعمران‌[نوعی نخل‌]را می‌اندازد. محمود بر این عقیده‌ است که دو مقطع آغاز و پایان رمان بسیار مهم است،طوری که«وقتی خواننده کتاب‌ را بست بتواند هم‌چنان با داستان باشد و آن را در ذهن‌اش ادامه بدهد»اما نباید فراموش کرد که پراکندگی و عدم انسجام بخش میانی هر رمانی نیز ممکن است‌ خواننده را دچار ملال کند و او را تا پایان داستان کنجکاو نگه ندارد؛به ویژه این‌که ما در درخت انجیر معابد با یک متن حجیم و تفصیلی روبه‌رو هستیم. احمد محمود در رمان داستان یک شهر نیز از شیوهء داستان‌پردازی‌ سینمایی بهره گرفته بود،اما این شیوه با نگاه راوی پنهان در صحنه‌های نمایش‌گونهء رمان درخت انجیر معابد درخشیده است. در برخی از صحنه‌های رمان، نویسنده از نگارش جزییات دست برمی‌دارد و تصاویری فشرده و اشاره‌گونه پدید می‌آورد که تأثیر و کارکرد داستانی‌شان به مراتب قوی‌تر است و ذهن خواننده را نیز به‌ خیال‌پردازی سوق می‌دهد: «تاج الملک هر دو پنجره را باز می‌کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.