Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب فارسی دوره راهنمائی

نویسنده:

(4 صفحه - از 21 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : بررسی کتاب فارسی دوره راهنمائی ، فارسی ، نقد و بررسی کتاب فارسی ، کتاب ، ادبی ، تألیف متون ادبی فارسی ، زبان ، تألیف ، کلمه ، فعل

خلاصه ماشینی:

"البته اروپائیان برای تألیف چنین کتابهای غالبا ملاکهایی دارند که میان ما هنوز چندان مرسوم نیست و آن تدوین کتابها بر پایه دقیق و حساب شده دایره واژگانی کودکان‌و دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی است، آن هم نه تنها در تعلیم زبان و ادبیات قومی بلکه برای داستان، شعر، علوم و نظایر آن نیز همین اصل مراعات می‌شود. بدین لحاظ در این گفتار، نگارنده، درباره کتاب مورد بحث *22* به بایدها و نبایدها نمی‌پردازد، بلکه به آنچه در کتاب گنجانده شده است نظر دارد؛ و چون برخی مطالب که در نقد و بررسی کتاب جدیدالتألیف سال اول راهنمایی بیان شد در مورد این کتاب نیز صادق است - بجز یکی دو مورد - از طرح آنها خودداری می‌شود. البته در سالهای اخیر به همت برخی از مؤسسات مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه کودک و نوجوان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، کتابهایی برای سنین مختلف از ابتدایی تا دبیرستان با نشانه‌های: الف (سالهای قبل از دبستان)، ب (سالهای آغاز دبستان)؛ ج (سالهای پایان دبستان)؛ د (دوره راهنمایی)؛ ه (دوره دبیرستان)؛ فراهم آورده‌اند که شایان تقدیر است، اما شیوه کار و دایره واژگانی آن رسما بر همه کس روشن نیست و مدون نگردیده است. در فارسی سال اول نیز از این ارکان فقط به وجه شبه اکتفا شده است!(6) صفحه 46: در مصرع «بیاورد ضحاک را چون نوند» کلمه نوند بدون اعراب است و اعراب آن در بخش لغت پایانی کتاب آمده است، در حالی که اعراب تمام لغات در متن آورده شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.