چکیده:
اجتنابناپذیری است که در ناخودآگاه ما جای دارد و غلبه بر آنها تقریبا غیرممکن میباشد. نتیجهگیری:سایر الگوهای تحلیل را شناسایی کرده،مورد استفاده قرار دهیم.از خطر تصاویر آیینهای غافل نباشیم.از تکنیکهای پساندیشی و مخالفخوانی استفاده کنیم. تفکر خلاق خود را به کار اندازیم.هدف:این تحقیق به بحث در خصوص تعصبهای شناختی که بر شیوهء ارزیابی ما از خود و شیوهء ارزیابی دیگران از ما اثر میگذارند،میپردازد. روش:روش به کار رفته در این تحقیق،روش بررسی اسناد و مدارک علمی با رویکرد زمینهای؛تحلیل محتوی با هردو رویکرد ژرفانگر و پهناگر و روش تحقیق نیمه تجربی کمپل بوده است.برای انجام تحقیق،44 نفر از دانشجویان دوره هیجدم دافوس آجا به عنوان نمونهء پژوهشی انتخاب شد و آزمایشها در طول تابستان 1387 طی چهار مرحله با فواصل زمانی یک تا سه هفته تکمیل گردید.در این آزمایشها،نمونه آماری به عنوان پیشآزمون و پسآزمون عمل میکرد. نتایج:قضاوتهای اطلاعاتی ما به میزانی که خودمان فکر میکنیم خوب نیستند؛یا آنقدر که دیگران فکر میکنند بد نیستند.آنچه که باعث این برداشت میشود،تعصبات
خلاصه ماشینی:
"اینکه تحلیلگران اطلاعاتی فرضیههای خود را مورد سؤال قرار میدهند،یک امر مطلوب است؛زیرا تجربه نشان میدهد که شکستهای روشن اطلاعاتی،معمولا ناشی از شکست در جمعاوری اطلاعات نبوده بلکه ناشی از شکست در تحلیل درست و غیر متعصبانهء اطلاعات بوده است؛زیرا اطلاعات مههم اغلب بیارزش تلقی شدهاند و دچار سوء تعبیر،بیتوجهی،طرد شدن یا نادیده گرفتن گردیدهاند؛زیرا در قالب نظم یا مدل ذهنی مصرفکنندگان اطلاعات قرار نگرفتهاند.
دیدگاه مصرفکنندگان وقتی مصرفکنندهء گزارشهای اطلاعاتی؛به ارزیابی کیفیت محصول اطلاعاتی میپردازد،معمولا از خود میپرسد:«از این گزارش چه چیز جدیدی آموختم که قبلا نمیدانستم؟»؛در پاسخ به این سؤال،نوعی گرایش قوی در بیشتر مردم وجود دارد که سهم یا کمک حاصل از اطلاعات جدید را دست کم بگیرند یا کمتر از حد واقعی برآورد کنند.
به عنوان قدم بعدی در این آزمایش،افراد طی سه مرحله دیگری که با فاصلهء زمانی چند هفته برگزار میشد،مورد آزمایش قرار گرفتند؛به طوری که در مرحله دوم از میان آنچه در مرحله اول پرسیده شده بود،51 سؤال به آنان داده شد و از آنها خواسته شد که عین جوابهای قبلی خود را تکرار کنند.
1)0% 2)91% 3)27% 4)9% (به تصویر صفحه مراجعه شود) و بالاخره وقتی به افراد که قبلا سؤالها را ندیده بودند،پاسخ صحیح داده شد و از آنها خواسته شد طوی جواب دهند،به طوری که از پاسخ صحیح خبر نداشتهاند، واکنشها تبدیل شد به: 1)0% 2)81% 3)82% 4)45% (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه این آزمایش به درستی نشان میدهد که افراد در ارزیابی احتمال دادن پاسخ صحیح به وسیله خودشان،اغراق مینمایند؛به عبارت دیگر،افراد در برآورد اینکه چقدر از اطلاعات جدید آموختهاند،خودشان را بالاتر از آنچه هستند،ارزیابی میکنند."