چکیده:
تفاسیر قرآن، هر یک از منهج و روشی استفاده کرده و با گرایشی خاص تنظیم شده اند. روش برخی ماثور و مبتنی بر سنت و روایات منقول از پیامبر و ائمه بوده است و برخی مبتنی بر روش عقل برهانی و برخی بر روش تفسیر قران به قرآن. نیز برخی گرایش ادبی و برخی کلامی و برخی فلسفی و غیره دارند.
در قرن پانزدهم تفسیر قیم تسنیم به جامعه مسلمانان عرضه شد که به لحاظ روش از روش اجتهادی جامع پیروی می کند. بدین صورت که هم از روش تفسیر قرآن به قرآن و هم از روش ماثور و هم روش عقلی یعنی برهان عقلی استفاده می کند و در گرایش نیز با گرایش معرفتی و اخلاقی و اجتماعی به تفسیر قرآن پرداخته است.
Every exegesis of the QurÞÁn is given to a certain methodology and a particular tendency. For instance، some are textual—based on traditions and narrations from the Prophet and the Imams، others are based on a discursive approach and rational demonstration، some embody the intra-QurÞanic way of interpreting the QurÞÁn by the QurÞÁn، while others can be described as lexical، theological، philosophical، or otherwise. In the fifteenth century hijri، the Muslim ummah was witness to the entry of an outstanding exegesis، the TasnÐm، which follows a methodology that is comprehensive، integral، and assiduously interpretive (ijtihÁdÐ). To explain، the methodology employed in this exegesis of the QurÞÁn is both textual (i.e. intra-QurÞÁnic and traditional) as well as based on reason (i.e. using rational demonstration)، while including such tendencies as the properly intellectual (or cognitive)، ethical، and social.