چکیده:
هدف از این مقاله بررسی موضوع عفاف و انسان عفیف در قرآن کریم است.به عبارت دیگر اعمال انسانی در قرآن مجید مهر قبول خورده که روش زندیگ خود را بر پایه عفاف قرار دهد و در نتیجه از پاداش دنیوی و اجر اخروی هم برخوردار میگردد.البته این تحقیق به روش کتابخانهای است که از منابع اسلامی و از اشعار ادبای فارسی زبان استفاده شده است. دراین تحقیق به این نتیجه دست مییابیم که عفاف در قرآن معنای گستردهتری از حجاب دارد و ابعاد آن در پندار،گفتار و هم کردار انسان مؤمن نمایان میگردد که مهمترین موارد آن عبارت است از:1.انفاق به فقراء و مؤمنین مجاهد عفیف النفس،2.رعایت عفاف و عدم سود استفاده از سرمایه یتیمان،3-استعفاف جوانان مؤمن،4. استعفاف زنان مؤمن و در حقیقت استعفاف از نشانههای انسانی است که دارای قلب سلیم هستند.
خلاصه ماشینی:
"3. عفاف در ازدواج سومین آیه که در قرآن به صراحت راجع به آن یاد شده است،در سوره نور میباشد: «و لیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله» (نور33/) «و آن کسانی که خرجی ازدواج ندارند باید عفت به خرج بدهند و پاکی و طهارت خودرا حفظ کنند و صبر کنند تا خداوند رحمان از مازاد رحمت خود آنان را بینیاز کند و بعد از آن به امر ازدواج بپردازند»(بهبودی،9631:263).
باید توجه داشت کسانی میتوانند به یان آیه عمل نمایند که اهل نماز و یا به عبیر قرآن از مصلین(رجوع نمایند به آیه 81-34،معارج)باشند(محمد بیگی،4731،شماره 6:89)که ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر (عنکبوت54/) همانطور که توجه دارید د راین ابتداء به مردان مؤمن دستور عفاف و حجاب داده شده و بعد از آن در آیه بعد به زنان مؤمن: «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن» (نور13/)به زنان مؤمن بگو که چشمهای خود را از نظر دوختن به زیر دامن دیگر فرو بخوابانند و از دامنهای خود نیز مراقبت به عمل آورند که چشم دیگران حتی بانوان به زیر دامن آنان نیفتد و زینت ساق خود را که گرده ماهیچهها است از زیر دامن برون نکنند نگرذ آنچه خود به هنگام راه رفتن آشکار شود و باید روسری خود را به زیر گلو محل گریبان گره بزنند و یا سنجاق کنند..."